Урок №18 Тема: Аналіз попиту, стану ринку та обсягу реалізації продукції.
25.04.2022
Урок №18
Тема: Аналіз попиту, стану ринку та обсягу реалізації продукції.
1. Аналіз попиту і пропозиції за видами продукції.
2. Аналіз стану ринку : місткість та кон’юнктура ринку. Фактори впливу на обсяг реалізованої продукції .
3. Аналіз обсягу реалізації продукції.
1.Перед початком аналізу виробничої програми підприємства на конкретний період вивчається ринок, на який буде постачатися продукція:
· попит на всі види продукції;
· наявність товарів-конкурентів;
· наявність джерел сировини;
· інфраструктура реалізації тощо.
Складовими частинами ринку є попит, пропозиція ціна і конкуренція. Коли на внутрішньому ринку країни попит перебільшує пропозицію , вводиться відпуск товарів за нормами, карткова і талонна форми задоволення попиту на життєвоважливі продукти – хліб, газ, сірники тощо.
Показниками попиту виступають: держзамовлення, договори з державними та іншими організаціями, заявки та запити підприємств, торгівлі та громадян.
Аналіз попиту та пропозиції дозволяє визначити лишки та дефіцит видів продукції. Розберемо приклад у таблиці 1. Дані таблиці свідчать, що на місцевому ринку виробів а та Г було недостатньо, а виробів Б та В– більше потреби.
Таблиця 1 – Аналіз попиту і пропозиції за видами продукції у тисячах гривень
№ з/п |
Вид продукції |
Попит |
Пропозиція |
Надлишок( +), нестача ( - ) |
|
А |
|
|
- 33 |
|
Б |
|
|
+ 9 |
|
В |
|
|
+ 15 |
|
Г |
|
|
- 19 |
Незбалансованість пропозиції з попитом негативно характеризує роботу підприємства, бо це означає його недостатню увагу до вивчення ринку. В свою чергу, обсяг пропозиції залежить від виробництва та конкуренції. Конкурентоздатність товару - це здатність витримати порівняння з аналогічними товарами інших виробників. Конкурентоздатність товару обумовлюється його суспільною потребою, формами і методами торгівлі, рекламою, умовами і строками поставок тощо. У бізнес-план включають найбільш конкурентоздатні товари.
2.Задоволення попиту здійснюється через ринок. Місткість ринку – це можливий обсяг реалізації товарів, який складається з попиту організацій, підприємств, населення та інших регіонів. Конкретні умови реалізації товарів залежать від кон’юнктури ринку.
Кон’юнктура ринку– це співвідношення попиту і пропозиції. Аналіз кон’юнктури ринку потребує інформації про виробництво та реалізацію товарів, запаси товарів, їх якість, відповідність товарів вимогам споживачів тощо.
Головною метою аналізу елементів ринку є пошук шляхів збільшення обсягу реалізації продукції та підвищення рентабельності підприємства.
Показник обсягу реалізованої продукції ( далі РП ) найважливіший для підприємства, бо від обсягу продаж залежать фінансові результати роботи підприємства, його фінансовий стан, платоспроможність тощо.
На зміни у реалізації продукції впливають такі фактори :
1. Виробничі фактори :
· рівень виконання плану виробництва ТП;
· якість продукції;
· зміни у асортименті;
· ритмічність випуску.
2. Фактори, пов’язані з роботою відділу збуту ( маркетингу ) і складів :
· загальний рівень маркетингової діяльності;
· величина портфелю замовлень;
· рівень організації роботи на складах;
· забезпеченість тарою та упаковкою;
· ритмічність подачі транспорту для вивезення продукції, придатність транспорту для завантаження.
3. Фактори, пов’язані з фінансовою діяльністю підприємства:
· вибір форм розрахунків з покупцями;
· своєчасність і якість оформлення платіжних документів;
· вивчення платоспроможності покупців;
· своєчасність оформлення санкцій за порушення договорів.
4. Інші фактори :
· терміни і якість опрацювання банківських документів;
· зміна цін і кон’юнктури ринку;
· зміни митних правил і загального законодавства тощо.
3. Аналіз обсягу РП проводять кожен місяць, квартал, півріччя, рік. Порівнюються його фактичні дані з плановими, з попередніми періодами, з конкурентами тощо. Якщо виручка від реалізації обчислюється після оплати відвантаженої продукції, то обсяг РП дорівнює :
РП = Г П поч + ТП + ЗТ поч – ЗТ кін – Г П кін ( 1 )
було на складі виготовили сплачено покупцями залишилося на складі
за період
де ЗТ поч і ЗТ кін – залишки відвантаженої продукції на початок і кінець періоду, не сплачені покупцями.
Наприклад, розглянемо розрахунок обсягу реалізації продукції за даними таблиці 2.
Таблиця 2– Аналіз факторів зміни обсягу реалізації продукції у тисячах гривень
|
Назва показників |
Сума, тис.грн |
||
План |
Факт |
+, - |
||
|
Залишок ГП на початок року |
8 650 |
6 200 |
- 2 450 |
|
Випуск ТП |
96 000 |
100 800 |
+ 4 800 |
|
Залишок ГП на кінець року |
8 800 |
15 950 |
+ 7 150 |
|
Відвантаження продукції за рік ( п.1 + п.2 – п.3 ) |
95 850 |
91 050 |
- 4 800 |
|
Залишок товарів, відвантажених покупцям, але не сплачених : 5.1 – на початок року 5.2 – на кінець року |
2 900 3 500 |
3 200 6 900 |
+ 300 +3 400 |
|
Реалізація продукції ( п.4 + п.5.1 – п.5.2 ) |
95 250 |
87 350 |
- 7 900 |
З таблиці видно, що план реалізації продукції недовиконанийза рахунок негативного впливутаких факторів:
· збільшення залишків ГП на складі підприємства на кінець року ( в практичній роботі для пояснення цієї зміни вказати 2-3 фактори з пит.2);
· зріст залишків продукції, відвантаженої , але ще не сплаченої покупцями на початок і (майже в 10 разів більше!) на кінець року ( гроші ще не надійшли на рахунок підприємства, тому продукція не вважається реалізованою ) – ( в практичній роботі пояснити зміну ) .
Але є фактори, які дають позитивний вплив:
· зменшення залишків ГП на складі підприємства на початок року ( в практичній роботі пояснити зміну );
· збільшення випуску ТП ( в практичній роботі пояснити зміну ).
В процесі аналізу слід з’ясувати причини виникнення понадпланових залишків ТП на складі, несвоєчасної сплати покупцями і розробити конкретні заходи по прискоренню реалізації продукції і отриманню виручки.
Аналіз реалізації продукції тісно пов’язаний з аналізом виконання договірних зобов’язань про поставки продукції покупцям. Недовиконання плану по договорах поставок для підприємства обертається зменшенням виручки, прибутку, сплатою штрафних санкцій. Крім цього, в умовах конкуренції підприємство може втратити ринки збуту продукції, що призведе до спаду виробництва. В процесі аналізу визначається виконання плану поставок по окремих крупних споживачах і видах продукції, з’ясовуються причини недовиконання плану і дається оцінка діяльності з виконання договірних зобов’язань підприємства.
Розглянемо приклад на даних таблиці 3.
Таблиця 3– Аналіз виконання договірних зобов’язань за рік у тисячах гривень
Період |
План поставок продукції |
Недопоставка продукції |
Виконання плану, % |
|||
за місяць |
з початку року |
за місяць |
з початку року |
за місяць |
з початку року |
|
Січень |
7 500 |
7 500 |
|
|
96.0 |
96.0 |
Лютий |
7 800 |
15 300 |
|
|
98.7 |
97.4 |
Березень |
8 000 |
23 300 |
|
1 200 |
90.0 |
94.8 |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
Грудень |
9 500 |
95 850 |
- |
4 800 |
100.0 |
95.0 |
Процент виконання договірних зобов’язань ( К д.пл ) розраховується діленням різниці між плановим обсягом відвантаження і його недовиконанням на плановий обсяг. Розрахуємо процент виконання договірних зобов’язань за цими даними :
95 850 – 4 800
К д.пл = -------------------- = 0.95 або 95 %.
95 850
Отже, план договірних зобов’язань недовиконаний на 5 %.
Недопоставка продукції негативно впливає не тільки на результати роботи даного підприємства, а і на роботу торгівельних організацій, підприємств-партнерів по кооперуванню, транспортних організацій тощо.
Завдання: Опрацювати текст,зробити конспект.
Домашнє завдання: Зробіть фото конспекту та на надішліть на електронну пошту Paneta13@ukr.net .