A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Волноваське професійно-технічне училище

Урок №18 Тема: Аналіз попиту, стану ринку та обсягу реалізації продукції.

Дата: 25.04.2022 08:01
Кількість переглядів: 143

25.04.2022

 

 

Урок №18

 

Тема: Аналіз попиту, стану ринку та обсягу реалізації продукції.

 

1. Аналіз попиту і пропозиції за видами продукції.

2. Аналіз стану ринку : місткість та кон’юнктура ринку. Фактори впливу на обсяг реалізованої продукції .

3. Аналіз обсягу реалізації продукції.

1.Перед початком аналізу виробничої програми підприємства на конкретний період вивчається ринок, на який буде постачатися продукція:

· попит на всі види продукції;

· наявність товарів-конкурентів;

· наявність джерел сировини;

· інфраструктура реалізації тощо.

Складовими частинами ринку є попит, пропозиція ціна і конкуренція. Коли на внутрішньому ринку країни попит перебільшує пропозицію , вводиться відпуск товарів за нормами, карткова і талонна форми задоволення попиту на життєвоважливі продукти – хліб, газ, сірники тощо.

Показниками попиту виступають: держзамовлення, договори з державними та іншими організаціями, заявки та запити підприємств, торгівлі та громадян.

Аналіз попиту та пропозиції дозволяє визначити лишки та дефіцит видів продукції. Розберемо приклад у таблиці 1. Дані таблиці свідчать, що на місцевому ринку виробів а та Г було недостатньо, а виробів Б та В– більше потреби.

Таблиця 1 – Аналіз попиту і пропозиції за видами продукції у тисячах гривень

№ з/п

Вид продукції

Попит

Пропозиція

Надлишок( +), нестача ( - )

 

А

 

 

- 33

 

Б

 

 

+ 9

 

В

 

 

+ 15

 

Г

 

 

- 19

Незбалансованість пропозиції з попитом негативно характеризує роботу підприємства, бо це означає його недостатню увагу до вивчення ринку. В свою чергу, обсяг пропозиції залежить від виробництва та конкуренції. Конкурентоздатність товару - це здатність витримати порівняння з аналогічними товарами інших виробників. Конкурентоздатність товару обумовлюється його суспільною потребою, формами і методами торгівлі, рекламою, умовами і строками поставок тощо. У бізнес-план включають найбільш конкурентоздатні товари.

2.Задоволення попиту здійснюється через ринок. Місткість ринку – це можливий обсяг реалізації товарів, який складається з попиту організацій, підприємств, населення та інших регіонів. Конкретні умови реалізації товарів залежать від кон’юнктури ринку.

Кон’юнктура ринку– це співвідношення попиту і пропозиції. Аналіз кон’юнктури ринку потребує інформації про виробництво та реалізацію товарів, запаси товарів, їх якість, відповідність товарів вимогам споживачів тощо.

Головною метою аналізу елементів ринку є пошук шляхів збільшення обсягу реалізації продукції та підвищення рентабельності підприємства.

Показник обсягу реалізованої продукції ( далі РП ) найважливіший для підприємства, бо від обсягу продаж залежать фінансові результати роботи підприємства, його фінансовий стан, платоспроможність тощо.

На зміни у реалізації продукції впливають такі фактори :

1. Виробничі фактори :

· рівень виконання плану виробництва ТП;

· якість продукції;

· зміни у асортименті;

· ритмічність випуску.

2. Фактори, пов’язані з роботою відділу збуту ( маркетингу ) і складів :

· загальний рівень маркетингової діяльності;

· величина портфелю замовлень;

· рівень організації роботи на складах;

· забезпеченість тарою та упаковкою;

· ритмічність подачі транспорту для вивезення продукції, придатність транспорту для завантаження.

3. Фактори, пов’язані з фінансовою діяльністю підприємства:

· вибір форм розрахунків з покупцями;

· своєчасність і якість оформлення платіжних документів;

· вивчення платоспроможності покупців;

· своєчасність оформлення санкцій за порушення договорів.

4. Інші фактори :

· терміни і якість опрацювання банківських документів;

· зміна цін і кон’юнктури ринку;

· зміни митних правил і загального законодавства тощо.

3. Аналіз обсягу РП проводять кожен місяць, квартал, півріччя, рік. Порівнюються його фактичні дані з плановими, з попередніми періодами, з конкурентами тощо. Якщо виручка від реалізації обчислюється після оплати відвантаженої продукції, то обсяг РП дорівнює :

РП = Г П поч + ТП + ЗТ поч – ЗТ кін – Г П кін ( 1 )

було на складі виготовили сплачено покупцями залишилося на складі

за період

де ЗТ поч і ЗТ кін – залишки відвантаженої продукції на початок і кінець періоду, не сплачені покупцями.

Наприклад, розглянемо розрахунок обсягу реалізації продукції за даними таблиці 2.

Таблиця 2– Аналіз факторів зміни обсягу реалізації продукції у тисячах гривень

 

  Назва показників

Сума, тис.грн

План

Факт

+, -

 

Залишок ГП на початок року

8 650

6 200

- 2 450

 

Випуск ТП

96 000

100 800

+ 4 800

 

Залишок ГП на кінець року

8 800

15 950

+ 7 150

 

Відвантаження продукції за рік ( п.1 + п.2 – п.3 )

95 850

91 050

- 4 800

 

Залишок товарів, відвантажених покупцям, але не сплачених : 5.1 – на початок року 5.2 – на кінець року

  2 900 3 500

  3 200 6 900

  + 300 +3 400

 

Реалізація продукції ( п.4 + п.5.1 – п.5.2 )

95 250

87 350

- 7 900

З таблиці видно, що план реалізації продукції недовиконанийза рахунок негативного впливутаких факторів:

· збільшення залишків ГП на складі підприємства на кінець року ( в практичній роботі для пояснення цієї зміни вказати 2-3 фактори з пит.2);

· зріст залишків продукції, відвантаженої , але ще не сплаченої покупцями на початок і (майже в 10 разів більше!) на кінець року ( гроші ще не надійшли на рахунок підприємства, тому продукція не вважається реалізованою ) – ( в практичній роботі пояснити зміну ) .

Але є фактори, які дають позитивний вплив:

· зменшення залишків ГП на складі підприємства на початок року ( в практичній роботі пояснити зміну );

· збільшення випуску ТП ( в практичній роботі пояснити зміну ).

В процесі аналізу слід з’ясувати причини виникнення понадпланових залишків ТП на складі, несвоєчасної сплати покупцями і розробити конкретні заходи по прискоренню реалізації продукції і отриманню виручки.

Аналіз реалізації продукції тісно пов’язаний з аналізом виконання договірних зобов’язань про поставки продукції покупцям. Недовиконання плану по договорах поставок для підприємства обертається зменшенням виручки, прибутку, сплатою штрафних санкцій. Крім цього, в умовах конкуренції підприємство може втратити ринки збуту продукції, що призведе до спаду виробництва. В процесі аналізу визначається виконання плану поставок по окремих крупних споживачах і видах продукції, з’ясовуються причини недовиконання плану і дається оцінка діяльності з виконання договірних зобов’язань підприємства.

Розглянемо приклад на даних таблиці 3.

Таблиця 3– Аналіз виконання договірних зобов’язань за рік у тисячах гривень

  Період

План поставок продукції

Недопоставка продукції

Виконання плану, %

за місяць

з початку року

за місяць

з початку року

за місяць

з початку року

Січень

7 500

7 500

 

 

96.0

96.0

Лютий

7 800

15 300

 

 

98.7

97.4

Березень

8 000

23 300

 

1 200

90.0

94.8

Грудень

9 500

95 850

-

4 800

100.0

95.0

Процент виконання договірних зобов’язань ( К д.пл ) розраховується діленням різниці між плановим обсягом відвантаження і його недовиконанням на плановий обсяг. Розрахуємо процент виконання договірних зобов’язань за цими даними :

95 850 – 4 800

К д.пл = -------------------- = 0.95 або 95 %.

95 850

Отже, план договірних зобов’язань недовиконаний на 5 %.

Недопоставка продукції негативно впливає не тільки на результати роботи даного підприємства, а і на роботу торгівельних організацій, підприємств-партнерів по кооперуванню, транспортних організацій тощо.

 

 

 

Завдання: Опрацювати текст,зробити конспект.

 

 

Домашнє завдання: Зробіть фото конспекту та на надішліть на електронну пошту Paneta13@ukr.net .


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора