Урок №7-8 Тема: Види економічного аналізу. Класифікація видів аналізу оперативний аналіз. Класифікація видів аналізу наступний аналіз, прогнозний аналіз.
21.03.2022
Урок №7-8
Тема: Види економічного аналізу. Класифікація видів аналізу оперативний аналіз. Класифікація видів аналізу наступний аналіз, прогнозний аналіз.
Класифікація видів економічного аналізу
У економічній літературі економічний аналіз класифікується по різних ознаках.
За галузевою ознакою виділяють аналіз:
– галузевий – аналіз господарської діяльності окремих підприємств (АГД);
– міжгалузевий – методологічна основа аналізу у всіх галузях економіки (теорія економічного аналізу).
За ознакою часу АГД підрозділяється на:
– попередній (перспективний) – проводиться до здійснення операцій і необхідний для обґрунтування управлінських рішень і планових завдань, а також для прогнозування майбутнього виконання плану;
– подальший (ретроспективний) – проводиться після здійснення господарських актів, використовується для контролю за виконанням плану, виявлення невикористаних резервів, об'єктивної оцінки результатів діяльності підприємств і буває:
а) оперативний (ситуаційний) – проводиться відразу після здійснення господарських операцій або зміни ситуації за короткі відрізки часу (зміну, добу, декаду і т. д.); його мета – оперативно виявляти недоліки і впливати на господарські процеси;
б) підсумковий (завершальний) – проводиться за звітний період часу (місяць, квартал, рік); його цінність в тому, що діяльність підприємства вивчається комплексно і всебічно за звітними даними за відповідний період.
Класифікація АГД по об'єктах управління:
- техніко-економічний аналіз, яким займаються технічні служби підприємства, вивчає дію технічних процесів на економічні результати діяльності підприємства;
- фінансово-економічний аналіз, що проводиться фінансовими органами, основна увага приділяється фінансовим результатам діяльності і фінансовому стану підприємства;
- аудиторський (бухгалтерський) аналіз – це експертна діагностика фінансового «здоров'я» підприємства, що проводиться аудиторами;
- соціально-економічний аналіз, що проводиться службами управління підприємством, досліджує взаємозв'язок соціальних і економічних процесів;
- маркетинговий аналіз – це дослідження ринків сировини і збуту продукції, конкурентоспроможності продукції, що проводиться службою маркетингу.
По методиці вивчення об'єкту розрізняють аналіз:
- порівняльний – обмежується порівнянням звітних показників діяльності підприємства з даними плану або минулих років;
- факторний – виявляє вплив факторів на зміну і рівень результативного показника;
- діагностичний – встановлює характер порушення нормального ходу економічних процесів на основі типових ознак, властивих тільки даному порушенню;
- маржинальний – вивчає взаємозв'язок обсягів продажів, собівартості і прибутку за умови розподілу витрат на постійні та змінні;
- функціонально-вартісний – є методом виявлення резервів. Він базується на функціях, які виконує об'єкт, і зорієнтований на оптимальні методи їх реалізації на всіх стадіях життєвого циклу виробу. Його основне призначення в тому, щоб виявити і попередити зайві витрати за рахунок ліквідації непотрібних вузлів, деталей, заміни матеріалів і так далі
По суб'єктах аналізу розрізняють аналіз:
– внутрішній – проводиться безпосередньо на підприємстві для потреб управління виробничою і фінансовою діяльністю;
– зовнішній – проводиться на підставі фінансової і статистичної звітності органами господарського управління, банками, фінансовими органами, інвесторами.
Оперативний економічний аналіз
Оперативний аналіз проводиться безпосередньо в ході господарської діяльності або одразу після підбиття її підсумків з метою оперативного впливу на техніко-економічні показники підприємства і його структурних підрозділів. Він дає змогу безпосередньо в процесі діяльності виявити негативні фактори та визначити їх вплив на виробництво, оцінити можливі наслідки цього впливу і застосувати засоби для усунення небажаних наслідків або запобігання ним. Інакше кажучи, цей аналіз дає можливість оперативно обґрунтувати управлінські рішення, координувати виробництво, своєчасно оцінювати ситуацію з формуванням собівартості, виявити недоліки в роботі, знайти внутрішньогосподарські резерви поліпшення використання виробничих ресурсів, оперативно усунути негативні тенденції.
У процесі проведення аналізу необхідно виявляти й вивчати не всі фактори, що впливають на виробництво продукції і її собівартість, а лише основні, вирішальні на даний час і в даній ланці виробництва, тобто ті, які призводять до суттєвих відхилень від програми виробництва й собівартості продукції. Вибірковий підхід спричинено такими умовами: неможливістю оперативного аналізу впливу всіх факторів і часто великою залежністю від якогось одного фактора (невихід кількох робітників на зміну, брак матеріалів, електрики тощо). Своєчасно прийняте в даній ситуації рішення уможливить швидке усунення негативних факторів і створення сприятливих умов для закріплення й розвитку позитивних.
Джерелами інформації для оперативного аналізу є щоденні первинні дані, які економічно правильно відбивають справжнє становище на дільниці, в цеху, на підприємстві.
Оперативний аналіз характеризується такими особливостями:
1) терміновістю, тобто наближенням строків проведення аналізу до часу здійснення виробничо-фінансових операцій, що полегшує й прискорює виявлення та усунення недоліків, викриття винних;
2) дієвістю, оскільки щоденне (щогодинне) проведення аналізу сприяє негайному усуненню недоліків і використанню виявлених резервів;
3) достовірністю, оскільки відомою є величина відхилення фактичних показників від планових або нормативних за кожний день роботи;
4) масовістю, тобто широким залученням безпосередніх виконавців виробничого процесу;
5) цілеспрямованістю, бо такий аналіз завжди має конкретну мету та завдання і досліджує окремі, найважливіші показники роботи підприємства.
Перспективний економічний аналіз
Попередній аналіз вивчає майбутні процеси і явища. Він проводиться для опрацьовування проектів, обґрунтування бізнес-планів, визначення оптимальних розмірів виробництва, раціонального використання наявних ресурсів, підвищення ефективності виробництва з метою запобігання схваленню економічно неефективних, хоч і технічно прогресивних рішень. Він пов’язаний з прогнозуванням, перспективним і поточним плануванням, з вибором і обґрунтуванням варіантів планів і управлінських рішень: його проводять до початку будь-яких господарських операцій. Головним завданням попереднього аналізу є вивчення тенденцій, оцінка варіантів і пошуки найліпшого з них, виявлення недоліків, утрат, непродуктивних витрат і запобігання таким. На підставі аналізу обґрунтовується економічна стратегія управлінських рішень, перспективних і планових прогнозів; досліджується забезпеченість матеріальними, трудовими та фінансовими ресурсами перед початком виробництва, опрацьовуються запобіжні щодо можливих недоліків заходи, виявляються причини та фактори, які можуть негативно впливати на результати, вивчається попит на продукцію і досліджується портфель замовлень.
Основна функція попереднього аналізу — сприяння підвищенню ефективності виробництва, його інтенсивності і конкурентоспроможності підприємства.
Питання для самоконтролю:
- Які класифікаційні ознаки видів економічного аналізу?
- Розкрийте зміст стратегічного аналізу.
- Визначте особливості та дайте характеристику оперативного економічного аналізу.
- Дайте характеристику зовнішнього та внутрішнього аналізу.
- У чому особливості макроекономічного та мікроекономічного аналізу?
- Назвіть особливості управлінського та фінансового аналізу.
- Охарактеризуйте етапи функціонально-вартісного аналізу.
Завдання: Опрацювати текст,зробити конспект, дайте письмові відповіді на запитання.
Домашнє завдання: Зробіть фото питань для самоконтролю та на надішліть на електронну пошту Paneta13@ukr.net .