A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Волноваське професійно-технічне училище

Урок №7-8 Тема: Види економічного аналізу. Класифікація видів аналізу оперативний аналіз. Класифікація видів аналізу наступний аналіз, прогнозний аналіз.

Дата: 21.03.2022 07:53
Кількість переглядів: 254

21.03.2022

 

 

Урок №7-8

 

Тема: Види економічного аналізу. Класифікація видів аналізу оперативний аналіз. Класифікація видів аналізу наступний аналіз, прогнозний аналіз.

 

Класифікація видів економічного аналізу

У економічній літературі економічний аналіз класифікується по різних ознаках.

За галузевою ознакою виділяють аналіз:

– галузевий – аналіз господарської діяльності окремих підприємств (АГД);

– міжгалузевий – методологічна основа аналізу у всіх галузях економіки (теорія економічного аналізу).

За ознакою часу АГД підрозділяється на:

– попередній (перспективний) – проводиться до здійснення операцій і  необхідний для обґрунтування управлінських рішень і  планових завдань, а також для прогнозування майбутнього виконання плану;

– подальший (ретроспективний) – проводиться після здійснення господарських актів, використовується для контролю за виконанням плану, виявлення невикористаних резервів, об'єктивної оцінки результатів діяльності підприємств і буває:

а) оперативний (ситуаційний) – проводиться відразу після здійснення господарських операцій або зміни ситуації за короткі відрізки часу (зміну, добу, декаду і т. д.); його мета – оперативно виявляти недоліки і впливати на господарські процеси;

б) підсумковий (завершальний) – проводиться за звітний період часу (місяць, квартал, рік); його цінність в тому, що діяльність підприємства вивчається комплексно і всебічно за звітними даними за відповідний період.

Класифікація АГД по об'єктах управління:

  • техніко-економічний аналіз, яким займаються технічні служби підприємства, вивчає дію технічних процесів на економічні результати діяльності підприємства;
  • фінансово-економічний аналіз, що проводиться фінансовими органами, основна увага приділяється фінансовим результатам діяльності і фінансовому стану підприємства;
  • аудиторський (бухгалтерський) аналіз – це експертна діагностика фінансового «здоров'я» підприємства, що проводиться аудиторами;
  • соціально-економічний аналіз, що проводиться службами управління підприємством, досліджує взаємозв'язок соціальних і економічних процесів;
  • маркетинговий аналіз – це дослідження ринків сировини і збуту продукції, конкурентоспроможності продукції, що проводиться службою маркетингу.

По методиці вивчення об'єкту розрізняють аналіз:

  • порівняльний – обмежується порівнянням звітних показників діяльності підприємства з даними плану або минулих років;
  • факторний – виявляє вплив факторів на зміну і рівень результативного показника;
  • діагностичний – встановлює характер порушення нормального ходу економічних процесів на основі типових ознак, властивих тільки даному порушенню;
  • маржинальний – вивчає взаємозв'язок обсягів продажів, собівартості і прибутку за умови розподілу витрат на постійні та змінні;
  • функціонально-вартісний – є методом виявлення резервів. Він базується на функціях, які виконує об'єкт, і зорієнтований на оптимальні методи їх реалізації на всіх стадіях життєвого циклу виробу. Його основне призначення в тому, щоб виявити і попередити зайві витрати за рахунок ліквідації непотрібних вузлів, деталей, заміни матеріалів і так далі

По суб'єктах аналізу розрізняють аналіз:

– внутрішній – проводиться безпосередньо на підприємстві для потреб управління виробничою і фінансовою діяльністю;

– зовнішній – проводиться на підставі фінансової і статистичної звітності органами господарського управління, банками, фінансовими органами, інвесторами.

Оперативний економічний аналіз

Оперативний аналіз проводиться безпосередньо в ході господарської діяльності або одразу після підбиття її підсумків з метою оперативного впливу на техніко-економічні показники підприємства і його структурних підрозділів. Він дає змогу безпо­середньо в процесі діяльності виявити негативні фактори та визначити їх вплив на виробництво, оцінити можливі наслідки цього впливу і застосувати засоби для усунення небажаних наслідків або запобігання ним. Інакше кажучи, цей аналіз дає можливість оперативно обґрунтувати управлінські рішення, координувати виробництво, своєчасно оцінювати ситуацію з формуванням собівартості, виявити недоліки в роботі, знайти внутрішньогосподарські резерви поліпшення використання виробничих ресурсів, оперативно усунути негативні тенденції.

У процесі проведення аналізу необхідно виявляти й вивчати не всі фактори, що впливають на виробництво продукції і її собівартість, а лише основні, вирішальні на даний час і в даній ланці виробництва, тобто ті, які призводять до суттєвих відхилень від програми виробництва й собівартості продукції. Вибірковий підхід спричинено такими умовами: неможливістю оперативного аналізу впливу всіх факторів і часто великою залежністю від якогось одного фактора (невихід кількох робітників на зміну, брак матеріалів, електрики тощо). Своєчасно прийняте в даній ситуації рішення уможливить швидке усунення негативних факторів і створення сприятливих умов для закріплення й розвитку позитивних.

Джерелами інформації для оперативного аналізу є щоденні первинні дані, які економічно правильно відбивають справжнє становище на дільниці, в цеху, на підприємстві.

Оперативний аналіз характеризується такими особливостями:

1) терміновістю, тобто наближенням строків проведення аналізу до часу здійснення виробничо-фінансових операцій, що полегшує й прискорює виявлення та усунення недоліків, викриття винних;

2) дієвістю, оскільки щоденне (щогодинне) проведення аналізу сприяє негайному усуненню недоліків і використанню виявлених резервів;

3) достовірністю, оскільки відомою є величина відхилення фактичних показників від планових або нормативних за кожний день роботи;

4) масовістю, тобто широким залученням безпосередніх виконавців виробничого процесу;

5) цілеспрямованістю, бо такий аналіз завжди має конкретну мету та завдання і досліджує окремі, найважливіші показники роботи підприємства.

 

Перспективний економічний аналіз

Попередній аналіз вивчає майбутні процеси і явища. Він проводиться для опрацьовування проектів, обґрунтування бізнес-пла­нів, визначення оптимальних розмірів виробництва, раціонального використання наявних ресурсів, підвищення ефективності виробництва з метою запобігання схваленню економічно неефективних, хоч і технічно прогресивних рішень. Він пов’язаний з прогнозуванням, перспективним і поточним плануванням, з вибором і обґрунтуванням варіантів планів і управлінських рішень: його проводять до початку будь-яких господарських операцій. Головним завданням попереднього аналізу є вивчення тенденцій, оцінка варіантів і пошуки найліпшого з них, виявлення недоліків, утрат, непродуктивних витрат і запобігання таким. На підставі аналізу обґрунтовується економічна стратегія управлінських рішень, перспективних і планових прогнозів; досліджується забезпеченість матеріальними, трудовими та фінансовими ресурсами перед початком виробництва, опрацьовуються запобіжні щодо можливих недоліків заходи, виявляються причини та фактори, які можуть негативно впливати на результати, вивчається попит на продукцію і досліджується портфель замовлень.

Основна функція попереднього аналізу — сприяння підвищенню ефективності виробництва, його інтенсивності і конкурентоспроможності підприємства.

Питання для самоконтролю:

  1. Які класифікаційні ознаки видів економічного аналізу?
  2. Розкрийте зміст стратегічного аналізу.
  3. Визначте особливості та дайте характеристику оперативного економічного аналізу.
  4. Дайте характеристику зовнішнього та внутрішнього аналізу.
  5. У чому особливості макроекономічного та мікроекономічного аналізу?
  6. Назвіть особливості управлінського та фінансового аналізу.
  7. Охарактеризуйте етапи функціонально-вартісного аналізу.

 

 

 

Завдання: Опрацювати текст,зробити конспект, дайте письмові відповіді на запитання.

 

Домашнє завдання: Зробіть фото питань для самоконтролю та на надішліть на електронну пошту Paneta13@ukr.net .


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора