Урок №27 Тема: Документальне відображення руху основних засобів бухгалтерського обліку
18.10.2021
Урок №27
Тема: Документальне відображення руху основних засобів бухгалтерського обліку
Усі операції, пов'язані з рухом основних засобів, оформляються первинними документами, які забезпечують правильність і своєчасність їх обліку.
На підприємство основні засоби надходять у результаті капітальних вкладень, придбання за плату в інших підприємств і осіб, отримання від інших підприємств або осіб безоплатно, внесення засновниками в рахунок їхніх внесків до статутного фонду підприємства, оприбуткування надлишків основних засобів, виявлених під час інвентаризації, а також внутрішнього переміщення.
Основні засоби вибувають із підприємства внаслідок часткової чи повної ліквідації, безоплатної передачі їх іншим підприємствам або особам, реалізації, а також нестачі, виявленої під час інвентаризації.
Приймання основних засобів в експлуатацію здійснює комісія, яка призначається наказом або розпорядженням керівника підприємства. Як правило, на підприємстві створюються постійно діючі комісії, до складу яких входять головний механік, спеціаліст з будівництва, інженер з техніки безпеки, бухгалтер, працівник, якому здають під відповідальність об'єкт основних засобів.
Існують такі типові форми первинної облікової документації з обліку основних засобів:
ОЗ-1 «Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів».
ОЗ-2 «Акт приймання-передачі відремонтованих, реконструйованих і модернізованих об'єктів».
ОЗ-3 «Акт списання основних засобів».
ОЗ-4 «Акт списання автотранспортних засобів».
ОЗ-5 «Акт №— про установку, пуск і демонтаж будівельної машини».
ОЗ-6 «Інвентарна картка обліку основних засобів».
ОЗ-7 «Опис інвентарних карток з обліку основних засобів».
ОЗ-8 «Картка обліку руху основних засобів».
ОЗ-9 «Інвентарний список основних засобів».
ОЗ-14 «Розрахунок амортизації основних засобів (для промислових підприємств)».
ОЗ-15 «Розрахунок амортизації основних засобів (для будівельних організацій)».
ОЗ-16 «Розрахунок амортизації автотранспорту».
Уведення в дію об'єктів основних засобів, а також їх купівлю комісія оформляє Актом приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів за формою 03-1, який використовують для:
— зарахування до складу ОЗ окремих об'єктів;
— обліку введення об'єктів ОЗ в експлуатацію;
— оформлення внутрішнього переміщення ОЗ з одного підрозділу (цеху, відділу, дільниці) до іншого;
— вилучення об'єктів із складу 03 при передачі іншому підприємству (організації) — у разі продажу (обміну) і безоплатної передачі.
Склад комісії, яка складає акт, визначається наказом з облікової політики підприємства або затверджується окремим розпорядженням керівника.
Акт затверджує керівник підприємства.
Кожний об'єкт зараховують до ОЗ за окремим актом.
Виняток можливий лише під час обліку інвентарю, інструментів, устаткування і подібних об'єктів, якщо вони однотипні, мають однакову вартість і приймаються в одному календарному місяці.
Перший примірник акта передають у бухгалтерію, і на його підставі робиться запис в інвентарній картці форми 03-6. До акта додається необхідна технічна документація, яку згодом передають до одного з відділів (у бухгалтерії не зберігається).
При прийманні основних засобів акт складають в одному примірнику, при передачі іншому підприємству — в двох (для обох підприємств), при передачі іншому підрозділу — також у двох (на підставі другого примірника акта працівник, що передає об'єкт ОЗ, робить відповідний запис у інвентарному списку ОЗ-9).
Акт є єдиним первинним бухгалтерським документом; у ньому зазначають: склад комісії, докладну характеристику об'єкта, джерело придбання (спорудження), рік спорудження чи випуску заводом, дату введення в експлуатацію, коротку технічну характеристику, результати випробовування, відповідність технічним умовам, висновок комісії. Вказують також, хто прийняв відомості, необхідні для нарахування зносу. У разі надходження на підприємство основних засобів, які вже були в експлуатації, в акті прийняття-передачі зазначають суми зносу.
Акти зберігають протягом усього терміну експлуатації об'єкта і протягом трьох років і одного місяця після його списання з обліку за умови, що за цей час було проведено документальну ревізію.
Введення в дію деяких об'єктів потребує складання спеціальних актів державного приймання, У таких випадках акти за формою ОЗ-1 не складають.
Приймання закінчених робіт із добудови та дообладнання об'єкта, що проводяться за рахунок капітальних вкладень і збільшують його балансову вартість, оформляють актом приймання-передачі відремонтованих, реконструйованих і модернізованих об'єктів (форма 03-2).
Якщо ремонт, реконструкцію та модернізацію виконує стороннє підприємство, акт складають у двох примірниках. Другий примірник передають підприємству, яке виконувало капітальний ремонт, реконструкцію, модернізацію.
Бухгалтерія на підставі цих документів відкриває інвентарну картку, присвоює об'єкту порядковий номер, який після цього проставляють в акті приймання-передачі. Інвентарні картки є підставою для ведення аналітичного обліку основних засобів.
Для списання непридатних об'єктів основних засобів також створюють спеціальну комісію. На об'єкт, призначений для списання, комісія складає акт на списання основних засобів (форма ОЗ-З), а при списанні вантажного чи легкового автомобіля, причепа або напівпричепа — акт на списання автотранспортних засобів (форма ОЗ-4). В акті зазначають: найменування об'єкта, його інвентарний номер, дату введення в експлуатацію, місце експлуатації, первісну вартість, суму нарахованого зносу за час експлуатації, обґрунтування необхідності списання з балансу. В ньому також визначаються витрати на ліквідацію об'єкта та вартість матеріалів, що мають бути оприбутковані після проведення операції. В акті робиться розрахунок результатів від ліквідації.
В акті на списання автотранспортних засобів, крім цього, зазначають пробіг автомобіля, а при списанні основних засобів, що вибули внаслідок аварії, додають копію акта про аварію, а також пояснення причин аварії і зазначають заходи, вжиті до винних осіб.
Акт на списання складають у двох примірниках. Після затвердження керівником підприємства перший примірник акта передають у бухгалтерію, другий залишають у матеріально відповідальної особи. Він є обґрунтуванням для здачі на склад матеріалів, отриманих у результаті ліквідації об'єкта.
Для отримання аналітичних даних про наявність і рух основних засобів за їхніми класифікаційними ознаками бухгалтерія на підставі підсумкових даних в інвентарних картках (книгах) за звітний місяць заповнює картку обліку руху основних засобів за формою ОЗ-8.
Інвентарні картки заповнюють на підставі таких первинних документів з обліку руху основних засобів:
ОЗ-1 «Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів»;
ОЗ -2 «Акт приймання-передачі відремонтованих, реконструйованих і модернізованих об'єктів»;
ОЗ -3 «Акт списання основних засобів» (картка вилучається);
ОЗ-4 «Акт списання автотранспортних засобів» (картка вилучається).
На підставі інвентарних карток заповнюють такі реєстри обліку:
ОЗ-7 «Опис інвентарних карток з обліку основних засобів »;
ОЗ-8 «Картка обліку руху основних засобів» (заповнюється наприкінці місяця);
ОЗ-9 «Інвентарний список основних засобів» (крім випадків внутрішнього переміщення ОЗ).
Завдання: Опрацювати текст,зробити конспект.
Дайте відповіді на наступні запитання:
- Які операції оформляються первинними документами?
- В результаті чого на підприємство надходять основні засоби?
- В результаті чого вибувають основні засоби з підприємства?
- Хто займається прийманням основних засобів в експлуатацію?
- Яким документом відображають уведення в дію об'єктів основних засобів?
- Що є єдиним первинним бухгалтерським документом?
- Скільки зберігають Акт?
- Коли бухгалтер заповнює картку обліку руху основних засобів за формою ОЗ-8?
Домашнє завдання: Дайте письмові відповіді за запитання, зробіть фото на надішліть на електронну пошту Paneta13@ukr.net , або Viber