A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Волноваське професійно-технічне училище

Тема: Коpобка пеpедач, роздавальна коробка.

Дата: 03.11.2020 08:15
Кількість переглядів: 459

Тема уроку: Пpизначення та типи коpобок пеpедач, їх будова та дiя.

Коробка передач i знижувальний редуктор тракторiв.

Коробка передач

 

 

Коробка передач також: коробка перемикання передачКПКПП (англ. gear box) — агрегат (як правило — шестерні) різних промислових механізмів, як наприклад, верстатів і трансмісій. Іноді коробку передач називають трансмісією: трапляється, що трансмісія складається тільки з коробки передач, але в загальному випадку коробка передач — лише її частина.

Загальні відомості

 

КП транспортних засобів призначена для зміни частоти обертів й обертового моменту в ширших межах, ніж може забезпечити двигун транспортного засобу; як правило, це відноситься до двигунів внутрішнього згоряння (ДВЗ), що мають недостатню здатність до адаптації. Транспортні засоби з паровими або електричними (трамвай, тролейбус) двигунами зазвичай не комплектуються КП, оскільки останні мають високу адаптивність. Також завдяки КП транспортний засіб може рухатися заднім ходом, а двигун може працювати тоді, коли транспортний засіб (ТЗ) не рухається.

У металорізальних та інших верстатах КП застосовують, передусім, для забезпечення оптимальних режимів різання — частот обертання (швидкостей переміщення) різального інструменту або оброблюваної деталі (наприклад, частота обертання шпинделя токарного або свердлильного верстатів).

Переваги та

Коробки передач класифікуються за такими ознаками:

За способом передачі потужності

  • Механічні — коробки передач, в яких застосовуються механічні передачі, як правило — зубчасті.
    • Прості — створюються з використанням циліндричних та конічних зубчастих передач.
    • Планетарні (ПКП) — створюються з використанням планетарних рядів.
  • Гідромеханічні — коробки передач, в яких механічні передачі використовуються в поєднанні з гідравлічною передачею (гідромуфтагідротрансформатор).

Класифікація простих КП

За кількістю основних валів з шестернями:

  • двовальні (КП БМП-1)
  • тривальні
    • співвісні
    • звичайні
    • компактної структури
    • з послідовним редукуванням (КП танка ІС-3)
  • безвальні КП
    • співвісні безвальні КП (німецький танк Pz.III)
    • неспіввісні безвальні КП (німецький танк Pz.VI «Тигр»)

За кількістю ходів (рухомих шестерень-кареток або муфт): три-, чотири- і п'ятиходові.

За способом перемикання ступенів:

  • з рухомими шестернями-каретками
  • з постійним зчепленням шестерень і перемиканням за допомогою зубчастих муфт
  • з фрикційним вмиканням ступенів

Класифікація планетарних КП

За кількістю ступенів свободи, за умови, що всі фрикційні прилади не працюють:

  • з двома ступенями свободи
  • з трьома ступенями свободи
  • з чотирма і більше ступенями свободи

За типом планетарних рядів: КП з епіциклічними та з приєднаними планетарними рядами зовнішнього або внутрішнього зчеплення.

За способом управління

З ручним вмиканням передач — передачу вмикає водій (оператор) і поділяються на пристрої:

    • безпосередньої дії — використовується лише зусилля оператора. Бувають механічні та гідравлічні.
    • на базі сервоприводів — використовують зусилля оператора і сервоприводу, при цьому останній виконує більшу частину роботи, а зусилля оператора потрібне для управління його роботою. Залежно від джерела (трансформатора) енергії сервоприводи поділяються на гідравлічнімеханічніелектричнівакуумнізмішані та ін. В автомобіле- і танкобудуванні найпоширеніші гідросервоприводи.
  • Автоматизовані (роботизовані) — механічна коробка передач, у якій є автоматизованими функції вимикання/вмикання муфти зчеплення та перемикання передач. Сучасні «коробки-роботи» оснащуються подвійним зчепленням, яке забезпечує передавання крутного моменту практично без розриву потоку потужності.
  • Автоматичні — залежно від зовнішніх умов (приміром, частота обертання і навантаження на колінчастому валі двигуна) передавальне число формується сумісною роботою гідротрансформатора (заміняє муфту зчеплення і забезпечує безступеневе регулювання крутного моменту) та механічної коробки передач (зазвичай планетарний редуктор) з автоматичним перемиканням.

За кількістю передач

Наприклад, масові серійні легкові автомобілі обладнані 4-ступеневими (старіші моделі — приблизно до середини 1980-х років випуску), 5- та 6-ступеневими коробками передач.

Існують передачі переднього і заднього ходу.

Наприклад на самоскидах КамАЗ при переході з підвищеною швидкості на знижену куліса не використовується. Така особливість вантажних авто з європейськими стандартами Euro 2, 3 і 4 має на увазі застосування спеціального перемикача і педалі зчеплення. Перемикання проводиться в автоматичному режимі.

Підручник Трактори стр.174-193


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора