Тема: Коpобка пеpедач, роздавальна коробка.
Тема уроку: Пpизначення та типи коpобок пеpедач, їх будова та дiя.
Коробка передач i знижувальний редуктор тракторiв.
Коробка передач
Коробка передач також: коробка перемикання передач, КП, КПП (англ. gear box) — агрегат (як правило — шестерні) різних промислових механізмів, як наприклад, верстатів і трансмісій. Іноді коробку передач називають трансмісією: трапляється, що трансмісія складається тільки з коробки передач, але в загальному випадку коробка передач — лише її частина.
Загальні відомості
КП транспортних засобів призначена для зміни частоти обертів й обертового моменту в ширших межах, ніж може забезпечити двигун транспортного засобу; як правило, це відноситься до двигунів внутрішнього згоряння (ДВЗ), що мають недостатню здатність до адаптації. Транспортні засоби з паровими або електричними (трамвай, тролейбус) двигунами зазвичай не комплектуються КП, оскільки останні мають високу адаптивність. Також завдяки КП транспортний засіб може рухатися заднім ходом, а двигун може працювати тоді, коли транспортний засіб (ТЗ) не рухається.
У металорізальних та інших верстатах КП застосовують, передусім, для забезпечення оптимальних режимів різання — частот обертання (швидкостей переміщення) різального інструменту або оброблюваної деталі (наприклад, частота обертання шпинделя токарного або свердлильного верстатів).
Переваги та
Коробки передач класифікуються за такими ознаками:
За способом передачі потужності
- Механічні — коробки передач, в яких застосовуються механічні передачі, як правило — зубчасті.
- Прості — створюються з використанням циліндричних та конічних зубчастих передач.
- Планетарні (ПКП) — створюються з використанням планетарних рядів.
- Гідромеханічні — коробки передач, в яких механічні передачі використовуються в поєднанні з гідравлічною передачею (гідромуфта, гідротрансформатор).
Класифікація простих КП
За кількістю основних валів з шестернями:
- двовальні (КП БМП-1)
- тривальні
- співвісні
- звичайні
- компактної структури
- з послідовним редукуванням (КП танка ІС-3)
- безвальні КП
- співвісні безвальні КП (німецький танк Pz.III)
- неспіввісні безвальні КП (німецький танк Pz.VI «Тигр»)
За кількістю ходів (рухомих шестерень-кареток або муфт): три-, чотири- і п'ятиходові.
За способом перемикання ступенів:
- з рухомими шестернями-каретками
- з постійним зчепленням шестерень і перемиканням за допомогою зубчастих муфт
- без синхронізаторів
- з синхронізаторами
- з фрикційним вмиканням ступенів
Класифікація планетарних КП
За кількістю ступенів свободи, за умови, що всі фрикційні прилади не працюють:
- з двома ступенями свободи
- з трьома ступенями свободи
- з чотирма і більше ступенями свободи
За типом планетарних рядів: КП з епіциклічними та з приєднаними планетарними рядами зовнішнього або внутрішнього зчеплення.
За способом управління
З ручним вмиканням передач — передачу вмикає водій (оператор) і поділяються на пристрої:
-
- безпосередньої дії — використовується лише зусилля оператора. Бувають механічні та гідравлічні.
- на базі сервоприводів — використовують зусилля оператора і сервоприводу, при цьому останній виконує більшу частину роботи, а зусилля оператора потрібне для управління його роботою. Залежно від джерела (трансформатора) енергії сервоприводи поділяються на гідравлічні, механічні, електричні, вакуумні, змішані та ін. В автомобіле- і танкобудуванні найпоширеніші гідросервоприводи.
- Автоматизовані (роботизовані) — механічна коробка передач, у якій є автоматизованими функції вимикання/вмикання муфти зчеплення та перемикання передач. Сучасні «коробки-роботи» оснащуються подвійним зчепленням, яке забезпечує передавання крутного моменту практично без розриву потоку потужності.
- Автоматичні — залежно від зовнішніх умов (приміром, частота обертання і навантаження на колінчастому валі двигуна) передавальне число формується сумісною роботою гідротрансформатора (заміняє муфту зчеплення і забезпечує безступеневе регулювання крутного моменту) та механічної коробки передач (зазвичай планетарний редуктор) з автоматичним перемиканням.
За кількістю передач
Наприклад, масові серійні легкові автомобілі обладнані 4-ступеневими (старіші моделі — приблизно до середини 1980-х років випуску), 5- та 6-ступеневими коробками передач.
Існують передачі переднього і заднього ходу.
Наприклад на самоскидах КамАЗ при переході з підвищеною швидкості на знижену куліса не використовується. Така особливість вантажних авто з європейськими стандартами Euro 2, 3 і 4 має на увазі застосування спеціального перемикача і педалі зчеплення. Перемикання проводиться в автоматичному режимі.
Підручник Трактори стр.174-193