Тема: Ведучі мости колісних та гусеничних тpактоpiв, гальмівні системи
ТЕМА УРОКУ: Ведучі мости тракторів. Основні несправності ведучіх мостів та способи їх усунення.
ПЛАН УРОКУ
МЕТА УРОКУ: Ознайомитись з загальною будовою і принципом дії переднього моста трактора.
ТИП УРОКУ: комбінований
МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНЕ ОБЛАДНАННЯ:
Підручники, плакати, задній міст гусеничного трактора
ХІД УРОКУ
- ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА.
- Перевірка готовності учнів до уроку.
- Нагадати основні положення інструкції з охорони праці.
- Відповісти на питання учнів.
2.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
1.Повторення раніше вивченого матеріалу з метою отримання опорних знань.
- Підведення підсумків опитування і підготовка до вивчення
нового матеріалу
III. ВИВЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
- Оголошення теми і мети уроку.
Визначення мотивації учнів при вивченні нового матеріа
Передній ведучий міст трактора МТЗ-82 має колісний редуктор, який складається з двох пар конічних шестерень – верхньої та нижньої. Конічні шестерні (рис. 5.9.) півосі 12 і вертикального вала утворюють верхню пару, а нижню—шестерня 21, насаджена на шліци вертикального вала, і шестерня 3, закріплена на фланці 27 диска колеса 30. Зовнішній кінець півосі і верхній кінець вертикального вала спираються на здвоєні конічні роликові підшипники.
Труба шворня 17 спирається на пружину 19 і входить у гільзу шворня 16, запресовану в корпус редуктора і застопорену в ньому штифтом. Нижній кінець пружини спирається на упорний підшипник.
Передній ведучий міст складається з балки, головної передачі, диференціала та колісних редукторів. Так він виглядає:
Рис. 5.6. Колісний редуктор переднього моста трактора МТЗ-82:
1 — стакан підшипника; 2 — кришка редуктора; 3 — ведена шестерня; 4 — стакан ущільнення; 5,29 — регулювальні прокладки; 6 — вертикальний вал; 7,22 — кришка; 8,26 — підшипник; 9 — розпірне кільце; 10 — гайка; 11 — корпус верхньої конічної пари; 12 — піввісь; 13 — манжети; 14 — обойма манжети; 15 — ущільнювальне кільце; 16 — гільза шворня: 17 — труба шворня; 18 — штифт; 19 — пружина; 20 — корпус редуктора; 21 — ведуча шестерня; 23 — стакан; 24 — опорна шайба; 25 — регулювальне кільце; 27 — фланець-маточина; 28 — корпус манжети; 30 — диск колеса
До корпуса редуктора прикріплено поворотний важіль, з яким з’єднують тягу рульової трапеції. При поворотах трактора зусиллям від рульової трапеції прокручується корпус редуктора разом з колесом відносно труби шворня. При цьому відбувається обкачування шестерень верхньої і нижньої пар.
- Технічне обслуговування ведучих мостів
Основними операціями технічного обслуговування ведучих мостів є перевірка герметичності з’єднань, змащування редукторів, регулювання підшипників і зчеплення шестерень.
При технічному обслуговуванні перевіряють рівень і при необхідності доливають оливу в картер ведучого моста. Рівень оливи перевіряють по контрольному отвору. При потребі оливу доливають через той же отвір. Відпрацьовану оливу зливають після попереднього прогрівання головної передачі через зливні отвори в картері моста. Перед заливкою свіжого оливи слід промити сапуни і очистити магніти пробок зливних отворів від металевих нашарувань.
Підшипники ведучої шестірні головної передачі з метою зменшення їх осьового переміщення встановлюють при складанні з попереднім натягом, що дозволяє зберегти правильність зчеплення зубів конічних шестерень під навантаженням і збільшує термін служби деталей головної передачі.
До точності регулювання підшипників з попереднім натягом пред’являються високі вимоги. Ці роботи повинні виконуватися фахівцями високої кваліфікації. Правильність регулювання підшипників визначається величиною моменту, який повинен бути прикладений до валів, встановлених на підшипниках для їх прокручування. Момент прокручування можна визначати за допомогою спеціальних динамометричних ключів або пружинного динамометра, який приєднують до вала, що перевіряється, на плечі певного радіуса.
МОЖЛИВІ НЕСПРАВНОСТІ ВЕДУЧИХ МОСТІВ ТА СПОСОБИ ЇХ УСУНЕННЯ
Ознаками несправності механізмів ведучого моста є підвищений шум головної передачі. Може також статися витікання оливи в розніманні картерів і через манжети.
На різних режимах справні головні передачі повинні працювати практично безшумно. Температура оливи в картері не повинна перевищувати температуру навколишнього повітря більш ніж на 60-70°С. Поява шуму при роботі головної передачі зазвичай свідчить про порушення зачеплення конічних шестерень внаслідок зношування або ослаблення затягування підшипників, а також про появу надмірно великого бічного зазору між зубами. Однією з причин підвищеного шуму при русі є недостатній рівень оливи в картері головної передачі. Шум, що виникає при русі на поворотах, часто вказує на несправності в міжколісному диференціалі. Стуки в головній передачі пов’язані з викришуванням, сколом зубів шестерень або пошкодженням підшипників. Безперервний шум головної передачі з підвищеною швидкістю, як правило, пов’язаний з сильним спрацюванням шестерень, підшипників або з недостатнім рівнем оливи в картері.
- IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Де розміщуються механізми заднього моста трактора ДТ-175С?
- Що називають фрикційними механізмами повороту?
- Будова планетарного механізму повороту?
- V. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
- Аналіз уроку
- Підведення підсумків
- Домашнє завдання – А.Ф. Головчук ст. – 336.
Література:
- Головчук А.Ф. Г61 Експлуатація та ремонт сільськогосподарської техніки: Підручник: У 3 кн. / А.Ф. Головчук, В.Ф. Орлов, О.П. Строков; За ред. А.Ф. Головчука. — К.: Грамота, 2003 – Кн. 1: Трактори. -336 с: іл. – Бібліогр.: с.332. – ISBN 966-8066-30-8.
- Лауш П.В. Техническое обслуживание и ремонт машин. – К.: Висшая школа, 1989. – 350с.
- Полянський С.К. Будівельно-дорожні та вантажопідіймальні машини. – К.: Техніка, 2001. – 624.