Урок №37 Гімнастика
Спеціальна фізична підготовка
Стройові вправи
Стройові вправи є засобом організації учнів на уроках та їхнього доцільного розміщення в залі й на спортивному майданчику. Поряд із цим стройові вправи забезпечують набуття навичок колективних дій, виховання дисципліни й організованості, а також сприяють розвитку чуття ритму й формуванню правильної постави.
Навчаючи стройових вправ, учитель сам має чітко дотримуватися стройової постави й бути максимально підтягнутим. Під час вивчення стройових вправ у середніх і старших класах застосовують різні методичні прийоми.
Одним із таких методичних прийомів є команда. Стройові вправи виконують за командою, яку слід подавати голосно, чітко, виділяючи попередню й виконавчу частини. Попередня команда подається протяжно, виконавча команда подається після невеличкої паузи голосно, енергійно й уривчасто. Наприклад, у команді «Напра-во!» попередня частина «Напра-» і виконавча «-во», у команді «Кроком руш!» відповідно «Кроком» і «руш».
Щоб привернути увагу учнів до попередньої команди, часто додають слова «клас», «група», «увага» або прізвища учнів.
Стройові вправи застосовують як у підготовчій частині уроку, так і в основній та заключній частинах. У підготовчій частині уроку їх, приміром, використовують для організації початку занять; в основній — для організованого переходу від одного виду вправ до іншого. Наприкінці уроку (у заключній частині) стройові вправи є гарним засобом, за допомогою якого можна зменшити навантаження, підготувати учнів до майбутньої навчальної роботи та організовано закінчити заняття.
Усі стройові вправи поділяють на такі підгрупи:
· Стройові прийоми.
· Шикування й перешиковування.
· Пересування.
· Розмикання й змикання.
При навчанні стройових вправ користуються методами показу, пояснення й практичного виконання.
НАВЧАННЯ ТЕХНІКИ СТРОЙОВИХ ВПРАВ
До стройових прийомів належать виконання команд: «Ставай!», «Рівняйсь!», «Струнко!», «Вільно!», «Відставити!», «Розійдись!», а також повороти й розрахунок.
Навчання стройових прийомів здійснюють за допомогою цілісного методу, однак при виконанні вправ на рахунок використовується метод розчленованого розучування. Наприклад: «Поворот направо роби раз!» (учні, зберігаючи стійку «Струнко», повертаються на лівому носку та правій п'ятці й витримують паузу), за командою «Роби — два!» приставляють ліву ногу до правої. Після кількох повторів цього прийому роблять поворот у цілому за командою «Направо!» або «Налі-во!»
Окрім команд і розрахунку, яких навчають у початкових класах на уроках фізичної культури, є також інші стройові прийоми.
Повороти в русі ліворуч і праворуч виконують за командою «Наліво!», «Напра-во!» При подачі команди вчитель повинен бути в положенні основної стійки. Виконавчу команду подають (при поворотах) одночасно з постановкою правої (лівої) ноги. За цією командою роблять крок правою (лівою) ногою. Одночасно з поворотом на 90° ліву (праву) ногу виносять уперед, після чого триває рух у новому положенні.
Техніка повороту наліво та направо не змінюється при зміні темпу руху кроком і при виконанні повороту наліво й направо впівоберта, тобто повороти на 45°.
Поворот у русі кругом. Команду «Кругом руш!» подають одночасно з постановкою правої ноги. За цією командою роблять іще один крок лівою ногою, виносять праву на півкроку вперед і трохи вліво й, різко повернувшись у бік лівої руки на носках обох ніг, продовжують рух з лівої ноги в новому напрямку.
При виконанні повороту кругом слід звернути увагу учнів на збереження рівноваги. Це досягається рівномірним розподілом ваги тіла на обидві ноги й чітким приставлянням правої ноги до лівої найкоротшим шляхом