Тема: Види відповідальності водія за порушення правил дорожнього руху
Відповідальність за порушення правил дорожнього руху
З метою забезпечення безпеки дорожнього руху за порушення Правил дорожнього руху та інших законодавчих актів, які регулюють дорожній рух, передбачено адміністративну відповідальність, а за серйозніші — кримінальну; в окремих випадках може наставати цивільно-правова відповідальність.
Адміністративна відповідальність
Заходи адміністративного впливу до порушників найбільш поширені. Вони застосовуються відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення за вчинення адміністративних правопорушень, пов’язаних з дорожнім рухом у межах санкцій, передбачених Кодексом за їх вчинення.
Суб’єктами цих адміністративних правопорушень є фізичні деліктоздатні особи (громадяни України, іноземці і особи без громадянства), які досягли 16-річного віку.
У більшості випадків порушення правил дорожнього руху, за які настає адміністративна відповідальність, мають формальний склад, і для накладення санкції достатньо встановлення факту порушення правил, норм і стандартів щодо безпеки руху та експлуатації транспорту. Як і для інших правопорушень з формальним складом, установлення причинно-наслідкового зв’язку між правопорушенням та настанням чи можливим настанням шкідливих наслідків є необов’язковим.
Санкції за порушення правил дорожнього руху накладаються органами внутрішніх справ (у т.ч. працівники підрозділів МВС, що забезпечують безпеку дорожнього руху), а у разі, якщо передбачено оплатне вилучення ТЗ, громадські роботи, позбавлення прав керування ТЗ, адміністративний арешт, санкції накладаються судом.
Кримінальна відповідальність
Якщо порушення Правил дорожнього руху призвели до вчинення дорожньо-транспортної пригоди, при якому загинули або були травмовані люди, або вчинено інші злочини на дорозі, особи, винні в цьому, притягаються до відповідальності згідно Кримінального кодексу.
Цивільно-правова відповідальність
Цивільне законодавство передбачає, що з особи, дії якої призвели до вчинення дорожньо-транспортної пригоди, залежно від характеру і обставин порушення, може бути стягнута повна або часткова сума завданої матеріальної та моральної шкоди (глава 82 ЦК України).
Транспортний засіб належить до джерела підвищеної небезпеки, тому власник (водій) транспортного засобу може нести матеріальну відповідальність за заподіяну шкоду цим транспортним засобом (ст. 1187 ЦК).
Зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення
Порушення, за які пропонується підвищити штрафи:
1. За порушення користування ременями безпеки або мотошоломами штраф пропонуються збільшити з 51 грн до 510 грн.
2. За порушення правил керування транспортним засобом, зокрема, за керування водієм транспортним засобом не зареєстрованим або не перереєстрованим належним чином, або неправильна експлуатація номерного знаку, пропонується збільшити штраф, – з 170 до 510 грн.
Повторне порушення протягом року карається штрафом, який пропонується збільшити з 255 до 680 грн, або громадськими роботами на строк від 30 до 40 годин, з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого.
Нагадуємо, що діючий штраф за порушення правил перевезення дітей, – 510 грн, повторне порушення протягом року,– 850 грн.
3. Пропонується підвищення штрафів за порушення таких правил:
- перевищення швидкості руху більш як на 50 км/год, – з 510 до 3 400 грн;
- правил проїзду, зупинок, обгону, зустрічного роз'їзду, безпечної дистанції,– з 425 до 510 грн;
- правил розташування транспортного засобу на проїзній частині, – з 425 до 510 грн;
- відволікання на засоби зв'язку (телефони) за кермом, – з 425 до 510 грн;
- ненадання переваги в русі маршрутним транспортним засобам та аварійно-рятувальним службам, – з 510 до 680 грн.
Нагадуємо, що діючий штраф за перевищення швидкості руху більш як на 20 км/год – 255 грн.
А також інші штрафи:
- за порушення вимог дорожніх знаків та розмітки, – 255 грн
- за порушення правил перевезення вантажів, – 255 грн
- за ненадання пішоходам переваги у русі на нерегульованих переходах, – 255 грн
- за їзду по тротуарах і пішохідних доріжках, – 255 грн.
ЯКЩО порушення, що зазначені у вищезгаданому пункті 3 спричинили аварійну обстановку, то штрафи зростають з 680 грн до 3400 грн або позбавленням права керування на строк від 6 місяців до 1 року.
Нагадуємо, що діючий штраф за зупинку або стоянка на місцях для водіїв з інвалідністю, – від 1020 до 1700 грн; за зупинку або стоянку на місцях електрокарів, – від 340 до 510 грн.
4. Зростають штрафи і за залишення місця ДТП та порушення правил ПДР, що спричинили пошкодження, зокрема:
- залишення місця ДТП, – з 255 до 3400 грн або позбавлення права керування транспортними засобами на строк 6 місяців, або адміністративний арешт на строк від 10 до 15 діб.
- правил дорожнього руху, що спричинили пошкодження транспортного засобу, вантажу, автомобільних доріг, вулиць чи іншого майна, – з 340 до 1190 грн або позбавлення права керування тз на строк від 6 місяців до 1 року.
5. Зростають штрафи за керування без документів та вводяться нові норми:
- керування транспортним засобом без (електронного) посвідчення водія та полісу страхування й інших документів, залишається – 425 грн (додається можливість пред'являти електронні документи)керування або передача керування транспортним засобом особою, яка не має права ним керувати, – з 510 до 3400 грн.
- керування транспортним засобом особою, яка була позбавлена такого права, – з 510 до 20400 грн з позбавленням права керувати таким засобом на строк від 3 до 5 років та з оплатним вилученням такого засобу чи без такого.
Нова норма: повторні порушення, зазначені у цьому 5 пункті, вчинені протягом року караються штрафом 40800 грн з позбавленням права керування на строк від 5 до 7 років та з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого.
Нова норма: Вимога щодо передачі для перевірки посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційного документа на транспортний засіб, не поширюється на водіїв, які отримали посвідчення водія після 2013 року або можуть пред'явити електронне посвідчення водія та електронний реєстраційний документ на транспортний засіб.
6. Змінюються штрафи за порушення ПДР пішоходами, велосипедистами та особами, які керують гужовим транспортом, і погоничами тварин:
- за непокору пішоходів сигналам регулювання дорожнього руху, перехід ними проїзної частини у невстановлених місцях або безпосередньо перед транспортними засобами, що наближаються, невиконання інших правил дорожнього руху, – збільшуються з 51 до 255 грн та виключається їх "попередження".
7. Посилюється відповідальність за керування транспортними засобами/суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного або іншого сп'яніння, або під впливом лікарських препаратів:
штраф для водія: 10200 грн з позбавленням права керування на 1 рік. Нагадуємо, що за керування (передачу керування) транспортними засобами або суднами особі в такому стані, відмови від проходження огляду на стан будь-якого сп'яніння.
За повторне порушення протягом року додається адміністративний арешт.
штраф для водія: 20400 грн з позбавленням права керувати на 3 роки або адміністративний арешт на 10 діб з позбавленням права керувати на 3 роки.
За такі дії, вчинені особою двічі протягом року, додається також адміністративний арешт та відповідальність для інших осіб, –
штраф для водія: 40800 грн з позбавленням права керувати на 10 років або адміністративний арешт на строк 15 діб з позбавленням права керувати на 10 років.
для інших осіб: 40800 грн з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого або адміністративний арешт на строк 15 діб з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого.
Вводиться відповідальність для інших осіб за вживання алкоголю або інших препаратів після ДТП або після того як транспорт був зупинений на вимогу поліцейського до проведення огляду чи до прийняття рішення про звільнення від його проведення, –
штраф для інших осіб: 20400 грн з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого або адміністративний арешт на строк 15 діб з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого.
Нагадуємо, що за це порушення штраф для водія залишається незмінним, – 20400 грн або адміністративний арешт на 15 діб, з позбавленням права керування на 3 роки.
Інші основі зміни, які вносяться цим законопроектом до Кодексу України про адміністративні правопорушення:
- виключення такого виду адміністративного стягнення, як "штрафні бали".
- адміністративне стягнення за керування транспортного засобу або суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, може бути накладено протягом року з дня його вчинення.
- якщо особа, яка була позбавлена права керування транспортним засобом, до закінчення такого строку, вчинила нове порушення до якого застосовується аналогічне стягнення (позбавлення права керування тз), то до нового стягнення додається невідбута попередня частина. Цей строк не може перевищувати гранично допустимий строк.
Розширено строки тимчасового вилучення посвідчення водія за умови перебування особи у стані будь-якого сп'яніння:
- адміністративне стягнення за керування транспортного засобу або суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, може бути накладено протягом року з дня його вчинення.
- якщо особа, яка була позбавлена права керування транспортним засобом, до закінчення такого строку, вчинила нове порушення до якого застосовується аналогічне стягнення (позбавлення права керування тз), то до нового стягнення додається невідбута попередня частина. Цей строк не може перевищувати гранично допустимий строк.
- Розширено строки тимчасового вилучення посвідчення водія за умови перебування особи у стані будь-якого сп'яніння:
Особа має право звернутися за отриманням вилученого документу якщо після 3 місяців, як його було вилучено, судом не розглянуто справу або не прийнято рішення про його вилучення.
ЯКЩО, особа керувала у стані будь-якого сп'яніння, або під впливом лікарських препаратів, то:
- Особа звертається за продовженням тимчасового дозволу – на 3 місячний строк.
- Після 6 місяців звертається за своїм отриманням документа, якщо суд не розглянув справу або не прийняв рішення.
Часткові зміни умов відсторонення осіб від керування транспортним засобом:
Законопроектом пропонується дозволити поліцейському проводити огляд водія на стан будь-якого сп'яніння лише з використанням технічних засобів, АЛЕ якщо неможливо, то в присутності 2 свідків з обов'язковим долученням до протоколу про адміністративне правопорушення.
Раніше присутність 2 свідків та використання технічних засобів одночасно було обов'язковою вимогою.
Додається нова стаття щодо порядку виконання постанови про позбавлення права керувати транспортними засобами:
- Вилучення посвідчення водія на визначений строк (в порядку статті 265 Кодексу України про адміністративні правопорушення).
- Внесення до єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України відомостей (про факт вилучення та строки).
- Рішення суду (особа вважається позбавленою права керування після набрання законної сили рішенням суду).
- Посвідчення водія повертається після закінчення строку позбавлення права керування транспортним засобом в порядку, визначеному Кабінетом міністрів України.