A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Волноваське професійно-технічне училище

Тема: Основні вимоги безпеки під час експлуатації ПК.

Дата: 14.12.2020 10:51
Кількість переглядів: 801

Тема уроку: Основні вимоги безпеки під час експлуатації ПК.

Опрацювати лекції, зробити опорний конспект.

 

  1. Загальні положення.
    1. Дана інструкція поширюється на:
  • учнів;
  • осіб, які працюють в комп’ютерному класі.

1.2. Невиконання вимог цієї інструкції розглядається як порушення виробничої дисципліни та правил внутрішнього трудового розпорядку. Працівники, винні у порушенні вимог загальної та даної інструкції з охорони праці, притягуються о дисциплінарної, адміністративної, матеріальної та кримінальної відповідальності згідно з чинним законодавством.

1.3. До самостійної роботи за професією «оператор комп’ютерного набору» допускаються особи, які досягли 18-річного віку, пройшли попередній медичний огляд і не мають відповідних протипоказань, навчання за професією, вступний та первинний інструктаж один раз на шість місяців, а періодичні медичні огляди один раз на два роки. Учні, які допускаються до навчання повинні пройти медичний огляд, вступний та первинний інструктажі з охорони праці. В подальшому вони проходять медичний огляд щорічно.

1.4. Загальна тривалість під час виробничого навчання учнів на персональному комп’ютері не повинна перевищувати 2 години на день.

1.5. Робоче місце оператора комп’ютерного набору оснащується столом, стільцем з можливістю регулювання відповідних його параметрів, підставкою для ніг. Основним обладнанням, що застосовується на робочому місці оператора комп’ютерного набору є апаратне забезпечення, яке входить до складу настільної видавничої системи (дисплей, клавіатура, системний блок та інші).

1.6. Оператор комп’ютерного набору виконує одноманітні за характером роботи з документацією та клавіатурою і нечастими переключеннями погляду на екран дисплея, з вводом даних за допомогою клавіатури з високою швидкістю. Робота характеризується високим напруженням зорового аналізатора, значними навантаженнями, які припадають лише на кисті рук на фоні малої загальної рухової активності, нервово-емоційним напруженням.

1.7. На оператора комп’ютерного набору під час роботи можуть впливати наступні небезпечні та шкідливі виробничі фактори:

        Фізичні:

  • підвищений рівень шуму на робочому місці (від вентиляторів блоку живлення та аудіоплат);
  • підвищене значення напруги в електричному ланцюзі, замикання якого може статися через тіло людини;
  • підвищений рівень статичної електрики;
  • недостатня концентрація негативних іонів у повітрі робочої зони;
  • підвищений рівень електромагнітного випромінювання;
  • підвищена напруженість електричного поля;
  • пряма та відбита від екранів блискість;
  • несприятливий розподіл яскравості в полі зору;
  • недостатня освітленість на робочому місці.

              Хімічні:

  • підвищений вміст в повітрі робочої зони пилу, озону, оксидів азоту.

              Психофізіологічні:

  • фізичні перевантаження статичної (опорно-м’язова система) та динамічної (кисті рук) дії;
  •  нервово-психічні перевантаження, перенапруження зорового аналізатора, розумове перенапруження, монотонність праці, емоційні перевантаження.

1.8. Для захисту від електромагнітних, електростатичних полів можуть застосовуватися спеціальні технічні засоби, що мають відповідний сертифікат щодо їх захисних властивостей.

1.9. Зручна поза оператора комп’ютерного набору забезпечується регулюванням висоти стільця та підставкою для ніг. Раціональною позою може вважатися таке положення тіла, при якому ступні працівника розташовані горизонтально на підлозі або на підставці для ніг, стегна зорієнтовані у горизонтальній площині, верхні частини рук – вертикальні, кут ліктьового суглоба коливається у межах 70-900, зап’ястя зігнуті під кутом не більше ніж 200, нахил голови – у межах 15-200.

1.10. Освітлювальні установки повинні забезпечувати рівномірну освітлюваність і не повинні утворювати засліплювальних відблисків на клавіатурі й інших частинах пульта, а також на екрані дисплея в напрямку очей оператора.

1.11. Дисплеї повинні розташовуватись при однорядному їх розміщенні на відстані не менше 1 м від стін; відстань між робочими місцями повинна бути не менша 1,5 м. Забороняється встановлювати дисплеї екранами один проти одного. Рекомендується розміщувати елементи робочого місця таким чином, щоб витримувалась приблизно однакова відстань від очей оператора комп’ютерного набору до екрану, клавіатури, тримача для документів.

1.12. Кут нахилу екрану дисплея по відношенню до вертикалі повинен складати 10-150, а відстані до екрану – 400-500 мм.

1.13. У приміщеннях і на робочому місці необхідно підтримувати чистоту і порядок, проводити систематичне провітрювання.

1.14. Для нейтралізації зарядів статичної електрики в приміщеннях, де працюють оператори комп’ютерного набору рекомендується підвищувати вологість повітря (в опалювальний сезон) за допомогою зволожувачів. Операторам комп’ютерного набору не рекомендується носити одяг із синтетичних матеріалів.

1.15. Сонячні бліки на робочому місці оператора комп’ютерного набору усуваються за допомогою регульованих жалюзей, що встановлені на вікнах.

1.16. При роботі оператора комп’ютерного набору найбільш фізіологічно сприятливим є монохромне зображення чорних знаків на світлому фоні екрану дисплею.

1.17. Забороняється:

  • самочинно змінювати орієнтацію робочого місця відносно вікон та світильників, що може призвести до появи прямої та відбитої близькості, порушення норм щодо розташування суміжних робочих місць;
  • відключати захисні пристрої, проводити зміни у конструкції настільно видавничої системи, її апаратного забезпечення;
  • самостійно здійснювати ремонт апаратури чи її технічне налагодження; такі види робіт виконують тільки спеціалісти з технічного обслуговування комп’ютерної техніки;
  • класти будь-які предмети, напої, їжу на апаратуру настільної видавничої системи;
  • зберігати на робочому місці папір, дискети, інші носії інформації, запасні боки, деталі, тощо, якщо вони не використовуються при виконанні поточної роботи.

Вимоги безпеки перед початком роботи

    1. Увімкнути систему кондиціонування повітря в приміщенні.
    2. Перевірити надійність встановлення апаратури на робочому столі. Дисплей має стояти не на краю стола. Повернути дисплей так, щоб на нього було зручно дивитися – під прямим кутом (а не збоку) і трохи зверху вниз; при цьому екран має бути нахиленим на 15-200 від вертикалі в сторону від оператора. Необхідно стійко розташовувати клавіатуру на робочому столі, не допускаючи її похитування. Встановити її у зручному для оператора комп’ютерного набору положенні та відрегулювати кут нахилу, її слід розташовувати на відстані не менше 100 мм від переднього краю стола в оптимальній зоні моторного поля.
    3. Оглянути загальний стан апаратури, перевірити справність електропроводки, з’єднувальних шнурів, штепсельних вилок, розеток, заземлення (чи занулення).
    4. Щоденно перед початком роботи при вимкненій настільній видавничій системі прибрати ледь змоченою мильним розчином бавовняною ганчіркою порох з поверхонь апаратури. Не дозволяється використовувати рідинні або аерозольні засоби для очищення поверхонь апаратних засобів настільної видавничої системи.
    5. Відрегулювати освітленість робочого місця.
    6. Відрегулювати та зафіксувати висоту сидіння стільця, зручний для оператора нахил його спинки, висоту підлокітників.
    7. Приєднати до системного блоку необхідну апаратуру. Усі кабелі, що з’єднують системний блок (процесор) з іншими пристроями, слід вставляти та виймати тільки при вимкненому комп’ютері.
    8. Ввімкнути апаратуру комп’ютера вимикачами на корпусах у послідовності: стабілізатор напруги, дисплей, системний блок, принтери (якщо передбачається друкування документів).
    9. Відрегулювати яскравість освічення, фокусування, контрастність. Не слід робити зображення занадто яскравим, щоб не втомлювати очі.

Рекомендується:

  • яскравість знаку (яскравість фону) – 120 кд/м2;
  • контраст – не більше 3:1;
  • мінімальний розмір точки – не більше 0,4 для монохромних зображень і не більше 0,7 для багатоколірних зображень.
    1. При виявленні будь-яких несправностей роботу не розпочинати, повідомити про це керівника.
  1. Вимоги безпеки під час виконання роботи
    1. Виконувати тільки ту роботу, яка входить в обов’язки працівника.
    2. Під час роботи на клавіатурі сидіти прямо, не напружуючись.
    3. Не дозволяються сторонні розмови, подразнюючі шуми.
    4. Забороняється:
  • палити на робочому місці;
  • працювати без належного освітлення;
  • знімати захисні кожухи з обладнання і працювати без них;
  • закривати вентиляційні отвори апаратури будь-якими предметами, оскільки це може призвести до їх перегріву;
  • переміщати і переносити блоки, обладнання, що знаходяться під напругою;
  • працювати з дисплеєм, у якого під час роботи з’являються нехарактерні сигнали, нестабільне зображення на екрані тощо;
  • залишати без нагляду включене обладнання;
  • допускати до роботи на обладнанні осіб без дозволу керівника;
  • поправляти і заправляти фарбуючи стрічку на принтері під час роботи;
  • працювати на матричному принтері зі знятою (трохи піднятою) верхньою кришкою;
  • розбирати та проводити ремонт електронної та електронно-механічної частини ПЕОМ;
    1. Для зняття статичної електрики рекомендується час від часу доторкатися до металевих поверхонь (батареї центрального опалення тощо) та вмивати обличчя і руки теплою водою. Для зниження напруженості праці необхідно рівномірно розподіляти і чергувати характер робіт відповідно до їх складності. Кількість знаків, які опрацьовуються, не повинна перевищувати 30 000 за 4 години роботи. З метою зменшення негативного впливу монотонності доцільно застосовувати чергування операцій введення тексту та числових даних (зміна змісту роботи), пошук та виправлення помилок і введення даних (зміна змісту та темпу роботи) і т. ін..
    2. З метою профілактики негативного впливу на здоров’я оператора комп’ютерного набору виробничих факторів необхідно дотримуватися режимів праці та відпочинку: основною перервою є перерва на обід, крім того у відповідності з особливостями трудової діяльності працівників на ПЕОМ, в режимі праці повинні бути додатково через кожну годину роботи перерви на 5-10 хв., а через 2 год. – на 15 хв.
    3. Під час регламентованих перерв з метою зниження нервово-емоційного напруження, втоми зорового аналізатора, кистей рук, усунення негативного впливу гіподинамії та монотонності рекомендується виконувати спеціальні вправи та самомасаж кистей рук та очей, а також у спеціально обладнаному приміщенні проводити сеанс психофізіологічного розвантаження.
  1. Вимоги безпеки після закінчення роботи
    1. Закінчити та записати у пам’ять комп’ютера файл, що знаходиться в роботі.
    2. Вимкнути принтер (якщо він увімкнений), вимкнути дисплей і процесор. Вимкнути стабілізатор, якщо комп’ютер підключений до мережі через нього. Штепсельні вилки витягнути з розеток. Накрити клавіатуру пластмасовою кришкою для запобігання попадання в неї пилу.
    3. Прибрати робоче місце, оригінали та інші документи покласти в ящик стола.
    4. Ретельно вимити руки теплою водою з милом.
    5. Вимкнути кондиціонер, освітлення і загальне електроживлення підрозділу.
    6. Рекомендується в спеціально обладнаному приміщенні провести сеанс психофізіологічного розвантаження і зняття втоми з виконанням спеціальних вправ аутогенного тренування.
  1. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
    1. При раптовому припиненні подавання електроенергії вимкнути настільну видавничу систему в такій послідовності: периферійні пристрої, дисплей, системний блок, стабілізатор напруги і витягнути штепсельні вилки з розеток.
    2. При виявлені ознак горіння (дим, запах гару), вимкнути апаратуру, знайти джерело займання і вжити заходів щодо його ліквідації, повідомити керівника робіт.
    3. У разі виникнення пожежі негайно повідомити пожежну частину, вжити необхідних засобів для евакуації людей і приступити до гасіння первинними засобами пожежогасіння. Приміщення комп’ютерного класу має бути забезпечене вуглекислотними вогнегасниками з розрахунку 2 шт. на кожні 20 м2 площі приміщення.

 

 

 

 

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора