A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Волноваське професійно-технічне училище

Урок 37, 38 Основні середовища існування та адаптації до них організмів: водне середовище. Основні середовища існування та адаптації до них організмів: ґрунтове та наземно-повітряне середовище.

Дата: 21.02.2022 11:56
Кількість переглядів: 3834

24.02.2022

Завдання:

Опрацювати матеріал за силками 

  1. презентацію

https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-z-biologi-dlya-11-klasu-na-temu-vodne-seredovische-isnuvannya-197788.html

https://vseosvita.ua/library/prezentacia-na-temu-vodne-seredovise-isnuvanna-298700.html

  1. посилання на підручник §9, стр. 30-33

https://pidruchnyk.com.ua/1244-biologi-11-klas-sobol.html

  1. Створити конспект теми та скласти кросворд за представниками гідробіонтів.

 

Записати конспект за темою, сфотографувати та надіслати на електронну пошту anuta.halangot@gmail.com або на Viber 0666 10 30 24 З приміткою групи, вказати прізвище та ім’я.

 

Водне середовище — це абіотичне середовище існування, основним ресурсом якого є вода.

Отже, водне середовище - це різні водойми планети від маленьких струмків до океанів.

У водному середовищі існування провідна роль належить абіотичним чинникам середовища, яким саме?

(самостійна робота учнів з матеріалом підручника ст.30)

Характерні особливості :

• має різний вміст солей (розрізняють прісні річки, ставки, озера, джерела та солоні моря і океани);

• світло зосереджене у верхніх шарах водойм;

• коливання температури не такі різкі, як у повітрі, але тепліше у верхніх шарах водойми;

• вода має менший уміст кисню, ніж атмосфера, він зосереджений у верхніх шарах (одні тварини для дихання використовують кисень, розчинений у воді, інші – атмосферний кисень);

• значні перепади тиску.

 Мешканців водойм називають гідробіонтами й поділяють на декілька екологічних груп.

Як вони називаються і які пристосування мають?

Планктон утворюють організми, які не здатні протистояти течіям. У них виникла низка адаптацій, що підвищують їхню плавучість і перешкоджають осіданню на дно: загальне збільшення відносної поверхні тіла за рахунок зменшення розмірів, накопичення в тілі жирів, бульбашок газу тощо. Такими організмами є бактерії, водорості, радіолярії, форамініфери, личинки кісткових риб, медузи, дрібні ракоподібні тощо.

Нектон - це організми, які активно рухаються й не залежать від течії. Вони мають обтічну форму тіла, що часто вкрите слизом чи лускою. Ці організми мають розвинену мускулатуру й використовують різні способи руху, у деяких органами руху є плавці або ласти. До нектону відносять більшість видів риб, головоногих молюсків, китоподібних.

Перифітон утворюють організми, які оселяються на різних субстратах товщі води й покривають поверхні гідроспоруд, кораблів тощо. До цієї групи відносять деякі види ракоподібних і риб, черевоногих і двостулкових молюсків, водорості, губки тощо.

Нейстон  утворюють мешканці межі водного і наземно-повітряного середовища, які населяють поверхню плівки води (наприклад клопи-водомірки).

Бентос — це організми, прикріплені до дна водойми, занурені в субстрат дна або ж які переміщуються по ньому; водорості, губки, кільчасті черви, двостулкові молюски, ракоподібні.

 

Пристосування тварин до водного середовища:

• дихають розчиненим у воді киснем за допомогою зябер, через шкіру;

• обтічна форма тіла вкрита слизом;

• піднімаються на поверхню води, щоб вдихнути повітря (дельфіни, кити);

• тварини водних глибин не мають взагалі або поганий зір;

• у деяких глибоководних організмів є світні органи;

• підшкірний жир у великих мешканців холодних морів (морські слони, моржі, тюлені)

• наявність плавців для збереження рівноваги та хвоста в ролі керма, плавальних перетинок між пальцями в селезня, бобра, жаби, ластів у тюленів та моржів, задні кінцівки у формі весла в жука-плавунця;

• реактивний рух у протилежну сторону до випущеного струменя води (медузи, восьминоги, кальмари);

• у водоплавних птахів та бобрів спеціальна рідина, що змащує та захищає покрив  від намокання.

 

 Пристосування рослин до водного середовища:

• зелені рослини живуть у верхніх шарах водойми, куди надходить світло;

• водні рослини мають гнучке стебло, бо коренями прикріплені до дна водойми, а листки й квітки плавають на її поверхні (латаття біле, глечики жовті, ряска);

• листки деяких водяних рослин нагадують стрічки для збільшення поверхні вбирання з води кисню та поживних речовин (водорості).

 

Ч. Р. Дарвін у праці «Подорож натураліста навколо світу на кораблі “Бігль”» так описував значення бурої водорості макроцистіс: «Ці величезні підводні ліси південної півкулі я можу порівняти лише з наземними лісами тропічних областей». Поясніть адаптації бурих водоростей, що дозволили їм стати однією з панівних груп океанів й морів.

  1. Самостійна робота з ілюстрацією «Адаптованість гідробіонтів»
  2. Вправа «Назви тварину за описом»
  • це організми, прикріплені до дна водойми, занурені в субстрат дна або ж які переміщуються по ньому (бентос);
  • організми, які оселяються на різних субстратах товщі води й покривають поверхні гідроспоруд, кораблів тощо (перифітон);
  • організми, які не здатні протистояти течіям (планктон);
  • мешканці межі водного і наземно-повітряного середовища, які населяють поверхню плівки води  (нейстон);
  • організми, які активно рухаються й не залежать від течії (нектон).

Основні середовища існування та адаптації до них організмів: ґрунтове та наземно-повітряне середовище. Способи терморегуляції організмів.

 

Завдання:

Опрацювати матеріал за силками 

  1. презентації

https://naurok.com.ua/prezentaciya-seredovischa-isnuvannya-organizmiv-91487.html

https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-sposobi-termoregulyaci-organizmiv-124685.html

  1. відео

 https://www.youtube.com/watch?v=Y5RWZmtKQQA

https://www.youtube.com/watch?v=WQs1dbNf_sA

https://www.youtube.com/watch?v=_0qs08puFnc

  1. посилання на підручник §10-12 стр. 34-45

https://pidruchnyk.com.ua/1244-biologi-11-klas-sobol.html

  1. Створити конспект теми, дати письмові відповіді на питання:

1. Що таке терморегуляція? 2. Назвіть способи терморегуляції організмів. 3. Що таке пойкілотермія? 4. Що таке гомойотермія

 

Записати конспект за темою, сфотографувати та надіслати на електронну пошту anuta.halangot@gmail.com або на Viber 0666 10 30 24 З приміткою групи, вказати прізвище та ім’я.

 

 

Наземно-повітряне середовище. Сама назва цього сере­довища свідчить про його неоднорідність. Серед його мешканців є такі, що пристосовані лише до наземного переміщення — вони плазують, бігають, стрибають, лазять, обпираючись на земну поверхню або на рос­лини. Інші тварини можуть пересуватися і в повітрі — літати.

Тому ор­гани руху в мешканців наземно-повітряного середовища різноманітні. Так, вуж пересувається по землі завдяки роботі м'язів тулуба, пантера, кінь, мавпа використовують для цього всі чотири кінцівки, павук — вісім, а голуб і орел — тільки дві задні. У голуба і орла передні кінців­ки — крила — пристосовані для польоту.

Вода — життєво важлива складова організму тварини. Для мешкан­ців наземно-повітряного середовища є проблемою затримування її в ор­ганізмі. Уберегтися від висихання їм допомагають щільні покриви тіла: це хітиновий покрив у комах, луска в ящірок, раковини в наземних мо­люсків, щільна шкіра у ссавців. Органи дихання наземних тварин «схо­вані» в середину тіла — це запобігає випаровуванню води через їх тонкі поверхні.

Наземні тварини помірних широт вимушені пристосовуватися до значних коливань температури в їх середовищі проживання. Від спеки тварини рятуються в нірках, у тіні дерев. Ссавці охолоджують своє тіло, випаровуючи воду через епітелій ротової порожнини (собака) або під час потіння (людина). З наближенням холодів шерсть звірів густішає, вони накопичують під шкірою запаси жиру. З настанням зими деякі з них, наприклад бабаки і їжаки, впадають у сплячку, що допомагає їм пережити зимову нестачу їжі. Рятуючись від зимового голоду, деякі пта­хи (журавлі, шпаки) відлітають до теплих країв.

 

Ґрунт як середовище проживання. Коливання темпера­тури в ґрунті невеликі, у ньому достатньо органічних речовин (коріння рослин, інші організми), проміжки між його частинками заповнені во­логою і повітрям. Проте вміст кисню в ньому значно менший, ніж у наземно-повітряному середовищі, а вуглекислого газу набагато біль­ше. Ґрунт дуже щільний, і пересуватися в ньому складно. Тому в цьому середовищі переважають одноклітинні і дрібні багатоклітинні тварини, у яких газообмін відбувається через усю поверхню тіла. Видів тварин, що дихають легенями, у ґрунті мало (кроти, польові миші).

У кротів кінцівки пристосовані для риття ходів і нірок, а дощовий черв'як просто «проїдає» ходи в ґрунті.

 

Середовище проживання — інший організм. Нестача кисню є про­блемою й для тварин-симбіонтів. Тому в деяких червів-паразитів хіміч­ні реакції, що забезпечують тварину енергією, відбуваються без участі кисню. Але «енергетичний ефект» таких реакцій невисокий, тому й тва­рини не виявляють великої активності. Та й куди їм поспішати? Меш­канцям чужого організму їжі завжди достатньо. Черв'якам-паразитам важливо лише міцно закріпитися на місці проживання. Тому багато з них мають гачки, шипики, присоски, за допомогою яких прикріпля­ються до тканин організму хазяїна

 

Взаємодія між тваринами та іншими компонентами екосистеми

Хоч би де мешкала тварина, її життя неможливе без інших організмів, адже тварини є гетеротрофами і їм необхідне джерело органічних речо­вин. Серед тварин є рослиноїдні (степова черепаха, травневий хрущ, корова), хижаки (тигр, сова, щука), падлоїди (деякі комахи, шакали, грифи). Тварини виділяють у навколишнє середовище вуглекислий газ, що використовують у процесі живлення рослини та інші фотосинтезу-ючі автотрофи.

Основна форма взаємодії організмів в екосистемі — утворення лан­цюгів живлення. Започатковують їх рослини і деякі бактерії, що є виробниками органічних речовин з неорганічних. Наступні ланки в ланцюгах представлені споживачами органічних речовин — тварина­ми. Завершальною ланкою є організми-руйнівники (гриби, гетеротроф­ні бактерії), які розщеплюють органічні речовини до неорганічних, що надходять у навколишнє середовище. Ці речовини знову використову­ють організми-автотрофи. Отже, тварини в екосистемі є ланкою в кру­гообігу речовин, а разом із ними і енергії.

У більшості екосистем тварини виконують і деякі інші функції. Так, вони запилюють покритонасінні рослини, беруть участь у розповсю­дженні їх плодів і насіння.

Терморегуляція – сукупність фізіологічних процесів, що підтримують температуру тіла організму відмінною від температури навколишнього середовища.

Найкраще та найстабільніше терморегуляція працює у людини та деяких інших теплокровних тварин (переважно ссавців і птахів), у яких температура підтримується на майже сталому рівні, незалежно від змін температури зовнішнього середовища, у цих організмів терморегуляція є одним із аспектів гомеостазу. Крім них, багато організмів, від хребетних тварин до рослин, включаючи багатьох «холоднокровних», мають різноманітні рівні та методи терморегуляції, що дозволяють в певних межах регулювати температуру тіла.

Основні способи терморегуляції:

(самостійна робота учнів з матеріалом підручника с.38)

  1. Етологічна терморегуляція  (зміна пози, активний пошук сприятливих місць);
  2. Фізична терморегуляція  (конвекція, випаровування, теплообмін, випромінювання);
  3. Хімічна терморегуляція  (виділення тепла під час м’язового тремтіння, теплоутворення в клітинах жирової тканини).

Температурні пристосування є необхідною умовою існування живих істот через несприятливий вплив низьких і високих температур на біохімічні процеси. Так, за низької температури хімічні реакції сповільнюються, їхня швидкість стає недостатньою для забезпечення потреб організму. А за температури нижче нуля кристалики льоду, що утворюються в клітинних розчинах, розривають мембрани й спричиняють загибель клітин. Висока ж температура розбалансовує процеси обміну речовин: одні починають відбуватися настільки швидко, що інші не встигають забезпечувати їх реагентами чи утилізувати продукти. При подальшому нагріванні білки втрачають природну структуру (денатурують), а разом із нею і функції. Щоб уникнути цих явищ, організми намагаються підтримувати температуру свого тіла у відповідному діапазоні.

Температуру тіла організму визначає його тепловий баланс: співвідношення кількостей отриманої і втраченої теплової енергії. Основними джерелами теплоти для організму є надходження енергії від більш нагрітих об'єктів (переважно Сонця, повітря й води) і вироблення в організмі. Теплота в тілі всіх істот виробляється як побічний продукт процесів окиснення й розщеплення АТФ. Тому чим активніший метаболізм організму, тим більше теплової енергії в ньому утворюватиметься. Загалом терморегуляція може здійснюватися двома принциповими механізмами: зміною інтенсивності теплоотримання чи регуляцією своїх тепловитрат. І організми користуються обома.

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора