A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Волноваське професійно-технічне училище

Тема 6. Трансмісія, ходова частина та рульове керування тракторів.

Дата: 27.01.2021 13:35
Кількість переглядів: 650

Тема уроку: Технічне обслуговування рульового керування (Т-150К, К-700, К-701).

РУЛЬОВЕ УПРАВЛІННЯ КОЛІСНИМ ТРАКТОРОМ Т-150

Поворот колісного трактора здійснюється рульовим колесом за допомогою гідравлічного циліндра, що впливає на шарнірно-зчленовану раму. За рахунок «зламу» полурам в горизонтальній площині трактор рухається по криволінійній траєкторії.

Пристрій рульового управління колісного трактора. До рульовому управлінню відносяться рульовий механізм і вузли гідравлічної системи управління поворотом.

Рульовий механізм являє собою корпус, прикріплений болтами до рами трактора. У корпусу є верхня і бічна кришки. Усередині нього на роликових циліндричних підшипниках встановлено вал. Верхній кінець цього вала з'єднаний з валом рульового колеса. На шліци вала посаджений черв'як, що знаходиться в зачепленні з сектором. Вал сектора встановлений в корпусі на двох циліндричних підшипниках і з'єднаний ялинковими шлицами з сошкою. Сошка через кульовий палець і сухарі взаємодіє з тягою зворотного зв'язку, інший кінець якої прикріплений до вушка задньої напіврами трактора.

Гідравлічна система управління, яка полегшує управління трактором, включає в себе масляний бак, шестерний насос, клапан витрати, розподільник, запірний клапан, гідроциліндр і мастилопроводи.

Масляний бак закріплений на кронштейнах під кабіною з правого боку трактора. У верхню половину бака уварений патрубок з масляним фільтром. Фільтр, що складається з двадцяти одного елементу, що фільтрує, має запобіжний клапан, відрегульований на тиск 3 + 05 кгс /см2. До патрубку прикріплена заливна горловина для заправки бака маслом. Рівень масла контролюють по мірному склу. У верхній частині бака змонтований сапун.

Мал. 1. Рульовий механізм:
1 - корпус, 2 - сектор, 3 - черв'як, 4 - бічна кришка, 5 - корпус запірних клапанів, 6 - плунжер, 7 - верхня кришка, 8 - вал рульового колеса, 9 - вал рульового механізму, 10 - наполеглива шайба, 11 -золотнік, 12 - гільза розподільника, 13 - штуцер зливу масла в масляний бак, 14 - повзун, 15 - установча ризику, 16 - сошка, 17 - тяга зворотного зв'язку, 18 - сухар, 19 - пробка

Шестерні насос НШ-32 розташований на задній стінці роздавальної коробки, отримує обертання від колінчастого вала двигуна, а при буксируванні і їзді накатом - від ведучих коліс трактора. Насос НШ-32 влаштований точно так же, як шестерний насос навісний гідросистеми.

Клапан витрати, розміщений під кабіною, подає постійне кількість масла до розподільника незалежно від продуктивності насоса. У корпусі є клапан з пружиною і регулювальним гвинтом. При роботі насоса масло до розподільника проходить через отвір в клапані.

Мал. 2. Схема гідравлічної системи рульового управління:
1-сектор, 2 - черв'як, 3 - розподільник, 4 запірний клапан, 5 - вал рульового механізму, 6 - рульове колесо, 7 - регулювальний гвинт клапана витрати, 8-корпус клапана витрати, 9 - клапан витрати, 10-запобіжний клапан , 11 - сапун, 12 - заливна горловина, 13 - фільтр, 14 - мірне скло, 15 - масляний бак, 16 - насос, 17 - тяга зворотного зв'язку, 18 - корпус рульового механізму, 19 - гідроциліндр, 20 - задня полурама; П і Л - порожнини циліндра, стрілки позначають напрямки потоків масла.

Щоб шланги не розривалися при підвищенні тиску, в корпусі передбачений запобіжний клапан. Обидва клапана запломбовані і регулювати їх трактористу заборонено.

Гідроциліндр двосторонньої дії закріплений на передній і задній піврамах трактора. Обидві порожнини гідроциліндра з'єднані шлангами з запірним клапаном. При подачі масла в одну з порожнин гідроциліндра поршень переміщається разом зі штоком і, впливаючи на напіврами, повертає її вправо або вліво. В цей час з іншої порожнини масло зливається в бак. На тракторах останніх випусків встановлюють рульове управління з двома гідроциліндрами повороту.

Запірний клапан, прикріплений до корпусу рульового механізму, замикає масло в циліндрі при сталому русі і тим самим виключає довільний поворот трактора при наїзді на перешкоду. Він складається з корпусу, плунжера і двох пружних клапанів.

Розподільник, що направляє в гідроциліндр потік масла від масляного насоса, складається з гільзи, закріпленої в корпусі кермового механізму, і золотника, встановленого на валу між двома завзятими шайбами і наполегливими підшипниками. У шайби впираються повзуни. Вони впираються також в корпус рульового механізму і в його кришку.

Повзуни з пружинами утримують золотник в нейтральному (середньому) положенні, коли тракторист не повертається рульове колесо і трактор рухається по обраної траєкторії. Золотник виточками повідомляє нагнетательную магістраль із зливною порожниною і масло, що нагнітається насосом, зливається в бак, минаючи силовий циліндр.

При повороті рульового колеса вліво повертається черв'як, який переміщається разом з золотником вгору, в результаті нагнетательная магістраль насоса з'єднується із задньою порожниною гідроциліндра. Гідроциліндр, впливаючи на задню напіврами, повертає трактор. При цьому під дією масла відкривається клапан, а плунжер, зрушуючи вниз, відкриває клапан. Масло, витіснене поршнем з передньої порожнини гідроциліндра, надходить через клапан в розподільник і направляється в бак. Якщо припинити обертання рульового колеса, черв'як разом з золотником повернеться в нейтральне (середнє) положення під дією тяги зворотного зв'язку, а трактор буде продовжувати рух у вибраному напрямку.



При повороті рульового колеса вправо черв'як з золотником завдяки зазору між верхньою наполегливою шайбою і корпусом розподільника переміщається вниз. У цей час нагнетательная магістраль з'єднується з передній порожниною гідроциліндра. Масло, що нагнітається насосом, відкриває клапан, одночасно зрушує плунжер з клапаном вгору і надходить у передню порожнину гідроциліндра. З задньої порожнини його масло зливається в масляний бак.


Технічне обслуговування рульового керування.

Від стану рульового управління залежить не тільки працездатність трактора, а й безпеку управління. Тому тракторист зобов'язаний щозміни стежити за надійністю кріплень вузлів рульового управління, очищати вузли рульового управління від пилу і бруду, перевіряти рівень масла в баку гідросистеми. Масляний бак необхідно заправляти добре профільтрованим маслом марки індустріальне-20 або індустріальне-12. Влітку допускається застосовувати дизельне масло ДС-8.

Через кожні 240 годин роботи слід розбирати, очищати і промивати в дизельному паливі фільтр масляного бака рульового управління, змащувати шарніри гідроциліндра і рульової тяги зворотного зв'язку.

Через кожні 960 годин роботи необхідно зняти сапун масляного бака, розібрати і, ретельно промивши його в дизельному паливі, зібрати і встановити на місце. Злити масло з бака гідросистеми рульового управління. Промити в дизельному топпіве фільтр, сапун і спускні пробку; заправивши бак чистим маслом, слід запустити двигун; для видалення повітря з гідросистеми рульового управління потрібно зробити десять поворотів трактора на місці з одного крайнього положення в інше. При необхідності доливають масло до середини мірного скла. Перевіряють вільний хід рульового колеса і, якщо потрібно, регулюють його.

Перед регулюванням вільного ходу рульового колеса уста-новлюють трактор на горизонтальній ппо-данчику в положення, відповідне прямолінійного руху. Нормальний вільний хід рульового колеса повинен бути близько 25 °, а допустимий при зносі деталей - не більше 35 ° (при включеній гідросистемі). На вільний хід рульового колеса впливають зазори в тязі зворотного зв'язку і в зачепленні «черв'як - сектор».

Мал. 3. Схема роботи розподільника:
а - нейтральне положення, б - поворот вліво, в - поворот вправо; 1 - золотник, 2 - нагнітальна магістраль, 3 - зливна порожнину, 4 6 - клапани, 5 - плунжер, 7 - повзун, 8 9 - наполегливі шайби; П і Л - канали, що з'єднуються з відповідними порожнинами гідроциліндра; стрілки позначають напрямок потоків масла і переміщення деталей рульового механізму

Регулювання тяги зворотного зв'язку полягає в підтягуванні пробок. Для цього виймають шплінт, стопорить пробку, загортають її до упору і відкручують до суміщення її прорізи з найближчим отвором в голівці тяги, після чого шплинтуют. Якщо після цього вільний хід рульового колеса буде великим, регулюють зазор в парі «черв'як - сектор».

Для регулювання зазору між черв'яком і сектором спочатку перевіряють індикатором осьовий зсув валу сектора. При нормальному зачепленні осьовий зсув його повинно бути в середньому положенні черв'ячної пари до 005 мм, а в крайніх положеннях - 025-06 мм. У середньому положенні черв'ячної пари ризику на валу сектора збігається з рискою на корпусі кермового механізму. Якщо зазор більше зазначеного, від'єднують тягу зворотного зв'язку, знімають кришку і, підібравши по товщині необхідну шайбу, встановлюють її замість старої. Ставлять кришку на місце, перевіряють зазор і приєднують тягу. При обертанні рульового колеса з одного крайнього положення в інше не повинно бути заїдань і прихватов в зачепленні «черв'як-сектор». При складанні рульового механізму перевіряють, щоб ризики на торці вала сектора (Е), на корпусі кермового механізму (К) і на сошки (Л) збігалися.

Клапан витрати регулює майстер-наладчик, якщо трактор не повертається. Для цього повертають трактор на місці в будь-який крайнє положення, знімають клапан, розбирають його, промивають в чистому дизельному паливі і збирають. Встановлюють клапан на місце і з'єднують його з корпусом розподільника рульового механізму спеціальною трубкою з манометром, що має свідчення до 100 кгс /см2. Регулювальний гвинт клапана витрати загортають до відмови, а гвинтом запобіжного клапана регулюють тиск по манометру до 7043 кгс /см2. Потім замість спеціальної трубки встановлюють стандартний шланг високого тиску і регулюють гвинтом подачу масла до золотника так, щоб при швидкому обертанні рульового колеса трактор повертався на місці з одного крайнього положення в інше за 5-7 с. Клапан регулюють при температурі масла в гідравлічній системі рульового управління 50-60 С. Після регулювання на регулювальні гвинти клапанів навертають контргайки і ковпаки і пломбують їх.

Домашнє завдання:

Зробити опорний конспект.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора