A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Волноваське професійно-технічне училище

Тема уроку 4.3: «Порядок проведення і оформлення інвентаризації»

Дата: 07.04.2022 15:20
Кількість переглядів: 1026

ТЕМА 4. ІНВЕНТАРИЗАЦІЯ ГОСПОДАРСЬКИХ ОПЕРАЦІЙ

Тема уроку 4.3: «Порядок проведення і оформлення інвентаризації»

План лекції

  1. Організація проведення інвентаризації
  2. Документальне оформлення інвентаризації

 

1.Організація проведення інвентаризації

Інвентаризаційна робота на підприємствах здійснюється постійно діючою інвентаризаційною комісією, призначеною наказом керівника, і відображеною в обліковій політиці підприємства.

Голова комісії – керівник (заступник керівника) підприємства;

Члени комісії – головний бухгалтер, керівники відділів, головні фахівці. Для безпосереднього проведення інвентаризації створюються робочі інвентаризаційні комісії.

Функції постійно діючої комісії:

  • профілактична робота із забезпечення зберігання майна;
  • організація проведення інвентаризацій та інструктаж членів робочої комісії;
  • здійснення контрольних (вибіркових) перевірок правильності проведення інвентаризацій;
  • контроль за збереженням майна і веденням складського обліку;
  • перевірка правильності результатів інвентаризації;
  • розгляд письмових пояснень осіб, винних у нестачі і псуванні цінностей.

Робочі інвентаризаційні комісії повинні забезпечити:

  • безпосереднє проведення інвентаризації активів, зобов'язань, джерел утворення майна;
  • своєчасність і якість проведення інвентаризації, визначення її результатів, що відображаються в протоколі разом з пропозиціями щодо нестач, пересортування, псування цінностей.

Робочі комісії очолюють представники керівника підприємства. Не допускається призначення головою робочої інвентаризаційної комісії матеріально-відповідальних осіб або тих самих осіб 2 роки підряд.

Тривалість і терміни інвентаризації обговорені в наказі. До початку інвентаризації робоча комісія повинна одержати від матеріально- відповідальних осіб розписку щодо передачі в бухгалтерію всіх прибуткових і видаткових документів, та про відсутність неоприбуткованих або невиданих матеріальних цінностей. Результати інвентаризації бажано мати на 1-ше число місяця.

Загальна методика проведення інвентаризації складається з декількох стадій:

  1. Організаційна стадія включає:
  • вибір об'єкта інвентаризації;
  • формування робочої інвентаризаційної комісії;
  • інструктаж членів інвентаризаційної комісії.
  1. Підготовча стадія включає:
  • огляд місць зберігання ТМЦ;
  • перевірку останнього звіту і документів про рух цінностей;
  • одержання розписки від матеріально-відповідальних осіб;
  • перевірку вагового господарства;
  • підготовку активів для перевірки їхньої наявності.
  1. Технологічна стадія включає:
  • перевірку наявності об'єктів інвентаризації;
  • оцінку стану об'єктів інвентаризації;
  • складання інвентаризаційних описів.
  1. Результативна стадія включає:
  • Складання порівняльних відомостей за тими позиціями, де є  відхилення;
  • виконання розрахунків та зарахування пересортиць з відображенням в порівняльних відомостях;
  • виконання розрахунків щодо списання сум природного убутку і   відображення їх у порівняльних відомостях;
  • визначення кінцевих результатів інвентаризації;
  • прийняття рішень за результатами інвентаризації;
  • відображення результатів інвентаризації в обліку (надлишки, нестачі, природний убуток).

2. Документальне оформлення інвентаризації

В процесі інвентаризації, яка відбувається шляхом підрахунку, зважування, обмірювання, визначають фактичну наявність об’єктів інвентаризації, дані про які записують в інвентаризаційний опис.

Інвентаризаційний опис – первинний документ, в якому фіксується найменування і кількість цінностей, а при необхідності – їхній стан.

Інвентаризаційні описи складають у декількох примірниках, в яких матеріально-відповідальна особа ставить свій підпис про матеріальну відповідальність за перелічені в ньому цінності.

Дані інвентаризаційних описів порівнюють з даними бухгалтерського обліку і складають порівняльні відомості, де визначають результати інвентаризації.

Порівняльна відомість – заключний документ з відображенням кінцевих результатів інвентаризації, що визначає розбіжності між обліковими і фактичними залишками.

В порівняльну відомість заносяться лише ті позиції, які мають розбіжності між даними бухгалтерського обліку і даними інвентаризаційних описів. Внаслідок такого порівняння:

  • фактичний залишок може бути менше облікового, тобто нестача;
  • фактичний залишок може бути більше облікового, тобто надлишок. Нестача може виникнути за рахунок природного убутку.

Під природним убутком розуміється зменшення ваги або кількості (обсягу) одиниць запасів, що виникають в процесах постачання, реалізації або зберігання внаслідок фізико-хімічних особливостей ТМЦ. Природний убуток є наслідком процесів усушки, утруски, випаровування, розпилення, вивітрювання, витікання.

Списання нестач за рахунок природного убутку здійснюється за наявності наступних умов:

а) якщо виявлена нестача цінностей після проведення інвентаризації; б) коли існують норми природного убутку на відсутні цінності;

в) у випадках непричетності матеріально-відповідальної особи до утворення нестачі.

Різновидом інвентаризаційних різниць можуть бути пересортування, що виникають внаслідок взаємної заміни подібних ТМЦ. Застосовується до ТМЦ, що відображаються на рахунках 20, 21, 22, 25, 27, 28 у випадках виконання наступних вимог:

а) в результаті інвентаризації виявлені надлишки і нестачі ТМЦ одного найменування і відповідної кількості;

б) виявлені надлишки і нестачі утворилися в інвентаризаційному   періоді в однієї матеріально-відповідальної особи, діяльність якої перевіряється.

Свої висновки і пропозиції щодо врегулювання інвентаризаційних різниць комісія оформляє протоколом, який подається на затвердження керівнику підприємства. Протокол інвентаризаційної комісії має бути розглянутий і затверджений в 5-тиденний термін.

За наявності розбіжностей видається наказ про причини і винуватців відхилень та усунення виявлених розбіжностей в річній звітності.

Затверджені результати інвентаризації відображають в бухгалтерському обліку в тому місяці, в якому закінчено інвентаризацію, але не пізніше грудня звітного року. Порядок відображення результатів інвентаризації наступний:

  • надлишки майна підлягають оприбуткуванню та зарахуванню до доходів діяльності або збільшення фінансування;
  • нестача цінностей у межах затверджених норм природного убутку списується за рішенням керівника на валові витрати або зменшення фінансування;
  • понаднормові нестачі цінностей та готової продукції, а також втрати від псування відносять до винних осіб за цінами розрахунку розміру шкоди;
  • понаднормові нестачі цінностей та готової продукції, якщо винні не встановлені, зараховують на збитки або зменшення фінансування.

1. Опрацювати лекцію

2. Зробити конспект.

3. Дати відповіді на тестові запитання

1. Процес оброблення в бухгалтерії прийнятих від виконавців документів включає такі етапи:

а) таксування, групування і проводка;

б) розрахунок, таксування і групування;

в) арифметична перевірка, розрахунок, групування;

г) арифметична, формальна та логічна перевірка.

2. Метою проведення інвентаризації є:

а) встановлення фактичної наявності цінностей;

б) приведення бухгалтерських даних у відповідність до фактичної наявності цінностей;

в) приведення фактичної наявності цінностей у відповідність з бухгалтерськими даними;

г) контроль за матеріально відповідальними особами.

 

3. Інвентаризація на підприємствах проводиться:

а) податковими органами;

б) інвентаризаційною комісією;

в) інвентаризаційним комітетом;

г) бухгалтерією.

 

4. Виконану роботу надіслати на пошту Galitskaya_Taxa1994@ukr.net


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора