A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Волноваське професійно-технічне училище

Тема уроку 4.4: «Виявлення результатів інвентаризації та їх облік»

Дата: 07.04.2022 15:24
Кількість переглядів: 194

ТЕМА 4. ІНВЕНТАРИЗАЦІЯ ГОСПОДАРСЬКИХ ОПЕРАЦІЙ

Тема уроку 4.4: «Виявлення результатів інвентаризації та їх облік»

В процесі реєстрації господарських операцій можуть виникати помилки в записах, серед яких описки, числові помилки, невірна кореспонденція рахунків, недотримання методу подвійного запису.

Помилки в облікових регістрах можуть бути локальні, тобто інформація перекручена тільки в одному регістрі, та транзитні, коли помилка автоматично проходить через декілька облікових регістрів.

Помилки часто трапляються при записах сум, проте цю групу помилок легко проконтролювати шляхом правильного ведення подвійного запису. Складніше, коли помилки трапляються в тексті операцій, тоді вони призводять до неправильної кореспонденції рахунків.

Усі допущені помилки необхідно своєчасно виявити та належним чином виправити.

Помилки можуть усуватися декількома методами в залежності від їхнього характеру і часу виявлення. Чинним Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом МФУ від 24.05.95 р. №88 передбачено застосування таких методів виправлення помилок: коректурний метод, метод додаткового запису, і метод “сторно”.

Коректурний метод застосовується, якщо помилкова сума не занесена в підсумок облікового регістра. В регістрах і документах, що допускають виправлення, неправильний запис закреслюється однією рискою, щоб можна прочитати закреслене, над закресленим – правильний запис. Виправлення супроводжується написом «виправлене» і підтверджується підписом осіб, що ведуть регістр або підписують документ. В залежності від виправлення існує три види застережень: «виправленому вірити»; «вписаному вірити»;

«закреслене не читати». Виправлення робляться у кожному екземплярі окремо.

Метод «сторно»   (метод «червоного сторно») застосовується у  випадках, коли:

- допущено помилку в кореспонденції рахунків;

- записана операція повністю не відбулася;

- відображена в регістрах сума більша, ніж фактична її величина.

Полягає в тому, що неправильний бухгалтерський запис записують повторно в тій самій кореспонденції рахунків, що і помилковий запис, який відображається зі знаком «мінус» або червоним кольором. За умов комп’ютерної обробки даних суму «червоного сторно» беруть у дужки або рамку.

За цим методом виправляються помилки в облікових регістрах за минулий період шляхом внесення сторнованого запису у періоді виявлення помилки. Неправильний запис знищується сторнованим записом шляхом відображення його від’ємного значення. Правильний запис заноситься темним кольором. Сторнований запис може стосуватись знищення як невірно відображеної суми, так і неправильної кореспонденції рахунків.

Виправлення помилок методом „червоного сторно” супроводжують спеціальним документом бухгалтерського оформлення – довідкою, в якій робиться посилання на номер і дату помилкового запису, що підлягає виправленню, а також документа, який став підставою для такого виправлення.

НАПРИКЛАД, за документом на склад надійшли МШП на суму 10000 грн., які помилково були відображені як виробничі запаси. У бухгалтерському обліку було зроблено таку кореспонденцію рахунків:

Дебет рах. 20 «Виробничі запаси”

Кредит рах. 63 «Розрахунки з постачальниками і підрядниками» 10000. Для виправлення помилкового запису неправильний запис спочатку «сторнують»:

Дебет рах. 20 «Виробничі запаси»

Кредит рах. 63 «Розрахунки з постачальниками і підрядниками» (10000). Пізніше роблять правильний запис:

Дебет рах. 22 «МШП”

Кредит рах. 63 «Розрахунки з постачальниками і підрядниками” 10000.

У випадку, коли запис на рахунках зроблено в правильній кореспонденції, але в перебільшеній сумі, тоді на суму різниці між неправильною і правильною сумою здійснюють часткове сторно.

Метод додаткового запису застосовується у випадках, якщо кореспонденція рахунків вірна, а сума відображеної операції менше правильної. Для виправлення помилки оформляється додатковий запис (додаткове проведення) за цією ж самою кореспонденцією рахунків на суму різниці між правильною і помилковою величинами.

НАПРИКЛАД, на підставі накладної-вимоги зі складу на виробництво відпущений цемент на суму 12000 грн. Складене бухгалтерське проведення:

Дебет рах. 23 «Виробництво»

Кредит рах. 20 «Виробничі запаси»                                                    12000.

Пізніше було виявлено, що ціна відпущеного цементу була занижена, а сума операції складає 16000 грн. На підставі довідки бухгалтерії в обліку робиться додатковий запис:

Дебет рах. 23 «Виробництво»

Кредит рах. 20 «Виробничі запаси»                                                    4000.

 

НА РАХУНКАХ бухгалтерського обліку результати інвентаризації будуть відображені так:

  1. Списується нестача, зарахована на пересортування до рахунку залишків по дебету субрахунку 201 "Сировина і матеріали" і кредиту субрахунку 201 "Сировина і матеріали" на суму 43 грн. .
  2. Різниця між вартістю матеріалів, зарахованих на пересортування, відноситься для відшкодування винними особами (49 грн. - 43 грн.) такими бухгалтерськими записами: по дебету субрахунку 947 "Нестачі і втрати від псування цінностей" і кредиту субрахунку 201 "Сировина і матеріали" і одночасно по дебету субрахунку 375 "Розрахунки по відшкодуванню завданих збитків"   і кредиту субрахунку 716 "Відшкодування раніше списаних активів" на суму 6 грн..
  3. Оприбутковуються лишки матеріалів (51 грн. - 43 грн.) записом по дебету субрахунку 201 "Сировина і матеріали" і кредиту субрахунку 716 "Відшкодування раніше списаних активів" на суму 8 грн.
  4. Сума нестачі в межах норм природного убутку: дебет субрахунку 947 "Нестачі і втрати від псування цінностей" і кредит субрахунку 201 "Сировина і матеріали" - 58 грн.Нестача, що віднесена на винних осіб: по дебету субрахунку 947 "Нестачі і втрати від псування цінностей" і кредиту субрахунку 201 "Сировина і матеріали" і одночасно по дебету субрахунку 375 "Розрахунки по відшкодуванню завданих збитків" і кредиту субрахунку 716 "Відшкодування раніше списаних активів" на суму 53 грн.
  5. Відображення різниці між сумою до відшкодування, розрахованої згідно діючого порядку та балансовою вартістю запасів, яких не вистачає: дебет субрахунку 375 "Нестачі і втрати від псування цінностей" і кредит субрахунку 746 "Інші доходи від звичайної діяльності" (60 -53) - 7 грн.
  6. Нарахована сума підлягає сплаті до бюджету (операція 6): Дт субрахунку 719 Кт субрахунку 642 "Розрахунки за обов’язковими платежами"

- 7 грн.

  1. На суму нарахованого ПДВ: Дебет субрахунку №375 і кредит субрахунку   №   641   ?Розрахунки   за   податками?   на   суму   13грн.   20   коп. [(6+53+7)*20/100= 13.20].
  2. Надходження в касу грошей від винних осіб за відшкодування завданого ними матеріального збитку: дебет субрахунку 301 "Каса" і кредиту субрахунку 375 "Розрахунки по відшкодуванню завданих збитків" на суму 66 грн.
  3. Перераховано до бюджету різницю між сумою відшкодування і балансовою вартістю запасів, яких не вистачає: Дт субрахунку 642 Кт субрахунку 311 на суму 7 грн.

1. Опрацювати лекцію

2. Зробити конспект.

3. Дати відповіді на запитання

  1. Випадки обов’язкового здійснення інвентаризації.
  2. Склад та функції постійно діючої інвентаризаційної комісії.
  3. Склад та функції робочої інвентаризаційної комісії.

4. Виконану роботу надіслати на пошту Galitskaya_Taxa1994@ukr.net


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора