A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Волноваське професійно-технічне училище

УРОК 18. РУХИ ЗЕМЛІ ТА ЇХ НАСЛІДКИ.

Дата: 05.11.2021 19:36
Кількість переглядів: 1754

Матеріали та завдання до уроку:

  1. Опрацювати теорію (підручник § 7, конспект уроку).
  2. Переглянути презентацію https://drive.google.com/file/d/16oR6VKgZ0Qc7Q7k50I61dqdSFBxc-n89/view?usp=sharing
  3. Виконати завдання

 

Конспект уроку:

1. Геоїд

Форму Землі порівнюють з фігурами відповідно до завдань: куля (задовольняє умовам загальних уявлень) — еліпсоїд обертання (є основою геодезичних систем координат) — геоїд (ведеться відлік висот, беруть за основу у навігації, системі астрономічних координат).

Геоїд (з грецької «подібна Землі») — опукла замкнута поверхня перпендикулярна до напрямку сили тяжіння в будь-якій її точці (приблизно збігається з поверхнею води в морях і океанах у спокійному стані). Виділення зумовлено різною густиною речовин та неоднорідністю їх залягання.

Розміри планети зумовили: силу тяжіння, що здатна утримати атмосферу й гідросферу, саме таку кількість природних зон, утворення значних за розмірами ділянок суходолу й океану, форм рельєфу,протяжність течій, розділення тропосфери на різні за якостями повітряні маси.

 

2. Географічні наслідки руху Землі навколо своєї осі

1. Виникає добова ритміка в географічній оболонці: зміна дня й ночі, фізіологічні ритми життєдіяльності рослин і тварин (фотосинтез, фази сну тощо), виникають певні закономірності ходу температур, а відповідно до них — інших метеорологічних явищ (тиску, вітрів, опадів), теплових процесів у неживій природі (фізичне вивітрювання, нагрівання води, ґрунтів тощо).

2. Стиснення Землі біля полюсів. Ймовірне уповільнення швидкості обертання протягом геологічної історії планети призводило до зміни полярного радіусу, а відповідно, до деформацій земної кори й зміни макрорельєфу.

3. Виникнення сил інерції (прискорення Коріоліса). За законом інерції кожне тіло, що рухається, намагається зберегти незмінними напрямок і швидкість свого руху. В результаті виникає відхилення вітрів, течій, річок та інших тіл, що рухаються у горизонтальній площині, у Північній півкулі — праворуч, у Південній — ліворуч. Відхилення зростає від екватора до полюсів.

F = m × 2? × v × sinφ, де F — сила Коріоліса, m — маса тіла, що рухається, ? — кутова швидкість,v — швидкість тіла, що рухається, φ — географічна широта.

4. Зумовлюється одиниця часу — доба — з подальшим поділом її на менші складові. Об’єктивно виникає поняття місцевого часу (дійсний сонячний час на певному меридіані відрізняється на 4 хвз кожним градусом довготи ) та суб’єктно сформована система поясного часу (однаковий час длявсіх точок поясу у 15° за широтою з урахуванням адміністративних меж).

5. Полюси та екватор є основою системи географічних координат.

6. Повторюваність припливів і відпливів.

 

3. Орбітальний рух Землі: основні характеристики, географічні наслідки

1. Орбіта еліптична, в одному із фокусів — Сонце. 2–5 січня Земля розташовується у перигелії(147,1 млн км від Сонця, швидкість Землі 30,27 км/с, а 3–5 липня — в афелії (152,1 млн км,29,27 км/с). Північна півкуля отримує на 7 % більше тепла в січні, ніж Південна півкуля в липні; тривалість північних весни та літа на вісім діб довші південних, на стільки ж коротші зимата осінь. Утворюються чотири характерних точки Землі на орбіті. Залежно від положення Сонцяу зеніті на екваторі й тропіках утворюються дні рівнодень — 21 березня та 23 вересня та дні сонцестоянь — 22 червня та 22 грудня, зони полярних дня й ночі.

2. Нахил осі під кутом 66°33′ до площини екліптики викликає утворення п’яти поясів освітленості (тропічний, два помірних, два полярних), обмежених тропіками та полярними колами. Поясивідрізняються висотою полуденного Сонця, тривалістю дня (окрім екватора) і, відповідно, тепловими умовами. Сформувалися саме така кількість і межі природних зон. Відбувається зміна пірроку з відповідними змінами у живій та неживій природі.

 

 

Домашнє завдання:

  1. Опрацювати § 7 підручника.

2. Виконайте завдання:

- Складіть алгоритми визначення різниці місцевого часу між двома пунктами на поверхні Землі та різниці поясного часу.

- Визначте різницю поясного та місцевого часу між столицею нашої країни та столицями найбільш населених країн світу (Китай, Індія, США, Індонезія, Бразилія).

- Поясніть більше зледеніння Південного полюсу особливостями орбітального руху планети.

 

Відповіді надіслати на пошту iharchenko2@gmail.com   або у Вайбер 0994858837

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора