Ознайомлення педагогів з технологіями надання першої психологічної допомоги учасникам освітнього процесу та запровадження "Психологічної хвилинки" під час уроків
Війна в Україні стала стресом для всіх учасників освітнього процесу.
За таких умов істотно зростає роль всіх педагогічних працівників, які можуть надавати першу психологічну допомогу ближнім, які відчувають емоційне напруження та страждання.
Перша психологічна допомога – це сукупність заходів загальнолюдської підтримки та практичної допомоги ближнім, які відчувають емоційне напруження та страждання. Таку допомогу може надавати не лише психолог, а також вчитель, знайомий з правилами надання першої психологічної допомоги.
Лист ІМЗО від 15.05.2023 № 21/08-793 «Про психологічні хвилинки» URL:
https://drive.google.com/file/d/1w-RfIjMthls_ZRhclzOpoAhrfhfIL3rj/view
ПЕРША ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА: ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ОБ’ЄКТУ, ЕТАПІВ І ПСИХОЛОГІЧНИХ ЗАХОДІВ
Перша психологічна допомога – це сукупність заходів загальнолюдської підтримки та практичної психологічної допомоги людям, які зазнали впливу значних стресорів. Її надання не передбачає значної професійної підготовки, достатньо педагогічних знань, отриманих в межах загальноосвітнього психологічного інформування, і природної здатності проявляти співчуття, людяність. Важливою характеристикою першої психологічної допомоги є її простота. Потреба у першій психологічній допомозі залежить від глибини впливу події на людину. Ступінь впливу зазвичай визначається як незначний, помірний, тяжкий. У більшості випадків перша психологічна допомога надається під час тяжкого впливу психотравмуючої події на особу. Саме оцінка поведінки постраждалого є вирішальною для прийняття рішення про надання першої психологічної допомоги. З цієї точки зору важливим є оцінка станів.
Перша психологічна допомога (далі - ППД) визначає гуманні, підтримуючі заходи реагування на страждання особи, яка може потребувати підтримки.
ППД включає такі елементи:
1. ненав’язливе надання практичної допомоги та підтримки;
2. оцінювання потреб і проблем;
3. надання допомоги в задоволенні базових потреб (наприклад: їжа, вода, інформація);
4. слухання людей, не примушуючи їх говорити;
5. розрада та заспокоєння людей;
6. надання допомоги в отриманні інформації, встановленні зв’язку із службами та структурами соціальної підтримки;
7. захист людини від подальшої шкоди.
Завдання ППД:
1. формувати відчуття безпеки, зв’язку з іншими людьми, спокою і надії;
2. сприяти доступу до соціальної, фізичної та емоційної підтримки;
3. зміцнювати віру в можливість допомогти собі та оточуючим.
Під час надання ППД необхідно:
1. знайти для розмови тихе місце, де ніщо не відволікатиме;
2. поважати конфіденційність і не розголошувати повідомлені особисті відомості;
3. бути поруч із людиною, але дотримуватися необхідної дистанції з урахуванням її віку, статі та культури (якщо потрібно обняти, то обов’язково спитати дозволу);
4. показувати зацікавленість, наприклад, киваючи головою чи вимовляючи короткі підтверджувальні репліки;
5. бути терплячим і спокійним;
6. надавати фактичну інформацію, чесно говорити про свої знання: «Я не знаю, але спробую для вас дізнатися»;
7. надавати інформацію зрозумілою мовою, простими словами;
8. висловлювати співпереживання людям, які говорять вам про свої почуття, перенесену втрату чи важливі події (втрата будинку, смерть близької людини тощо);
9. надати людині можливість помовчати.
Під час надання ППД заборонено:
1. змушувати людину розповідати про те, що з нею відбулося;
2. перебивати і квапити співрозмовника (наприклад, дивитися на
годинник, говорити занадто швидко);
3. торкатися до людини, якщо немає впевненості про те, чи прийнято це в її культурному середовищі;
4. давати оцінку тому, що людина зробила чи не зробила, або її емоціям;
5. вигадувати того, чого не знаєте;
6. використовувати специфічні терміни;
7. давати обіцянки; переказувати співрозмовнику оповідання, почуті від інших;
8. розповідати про свої власні труднощі;
9. думати і діяти так, немов зобов’язані вирішити за іншого всі його проблеми;
10.позбавляти людину віри у власні сили і здатність самій подбати про себе;
11.описувати людей, використовуючи негативні епітети (наприклад, називати їх «божевільними»).
Регулярне виконання «психологічних хвилинок» у зручних час та слушній нагоді допоможе здобувачеві освіти стати більш спокійним, врівноваженим, а також дозволить краще зрозуміти свої почуття.
Вправи та техніки для роботи з дітьми
під час уроків.
Дихальні техніки для зняття стресу та панічних атак:
- Глибоке та повільне дихання.
Вдихаємо носом, видихаємо ротом. Робимо коротку паузу між вдихом та видихом. Видих має бути довшим за вдих. Уявляємо, що надуваємо повітряно кульку, і видихаємо довго та повільно ротом. Одного вдиху та видиху недостатньо, вправу потрібно робити мінімум 3 хвилини.
- Запах квітів.
Запропонуйте учню уявити, що вона відчуває запах квітів, глибоко вдихаючи через ніс і видихаючи через рот. Також можна подумки уявити собі квітку.
- Маленький зайчик.
Мов зайчик стрибає у саду та нюхає все довкола, запропонуйте учню зробити три швидкі вдихи через ніс і довгий видих через рот.
Дихальні відеовправи:
https://www.youtube.com/watch?v=bmOPmkcOAT0
https://drive.google.com/file/d/1N_jh3IPPuDvsUCUGDTGx4u8GnCO15UUj/view
https://www.youtube.com/watch?v=6xJhu6OTZy4
https://www.youtube.com/watch?v=P_OZ5X0YMfY
Відеовправи на зняття психоемоційного напруження, стресу, тривоги:
https://www.youtube.com/watch?v=npjmTX3C1YU
https://www.youtube.com/watch?v=O7jXI62xieo
https://www.youtube.com/watch?v=lxV4-3sneEA
Дихальні техніки для зняття стресу та панічних атак:
Вправа «Вдих-видих»
Сядьте зручно. Максимально розслабтесь.
- Зробіть глибокий вдих і короткий видих. Повторіть декілька раз. Прислухайтесь до своїх відчуттів.
- Зробіть короткий вдих і глибокий видих. Повторіть декілька раз. Прислухайтесь до своїх відчуттів.
- Порівняйте свої відчуття після першого і другого дихання.
Обговорення. Як ви себе відчуваєте після виконання вправи?
Вправа «Повне дихання»
Для виконання повного дихання потрібно сісти, випрямити спину, розслабитися. Видихніть, вдихніть і розслабте м’язи живота. Продовжуйте активно вдихати до наповнення легенів повітрям (ви відчуєте, як грудна клітина збільшується у розмірах). На мить затримуйте дихальний цикл, потім починайте повільно випускати повітря, розслабляйте грудну клітину, втягуйте в себе живіт, видавлюючи залишки повітря. Видих можна супроводжувати звуком «хм-м-м».
Обговорення. Як ви себе відчуваєте після виконання вправи?
Вправа «Квадратне дихання»
Сісти зручно біля стіни, випрямити спину, скласти руки на «сонячному сплетіння» та опустити до них голову.
Дихати подихом квадрат: вдих на 4сек.; затримка дихання на вдиху на 4сек.; видих на 4сек.,затримка дихання на видиху на 4сек.; затримка дихання на видиху на 4сек. Дихати протягом 5хв.
Відевправи на зняття м’язового напруження:
https://www.youtube.com/watch?v=TsHNYtN45nI&t=2s
https://www.youtube.com/watch?v=9vbl-R9Rw0c
https://www.youtube.com/watch?v=tF2v6NGQZSQ
https://www.youtube.com/watch?v=XzKn6rF9RSM
https://www.youtube.com/watch?v=s8VVrIWKDP4
https://www.youtube.com/watch?v=kXV4QoxFzlk
https://www.youtube.com/watch?v=4Uk4LXz2Vvc